Het waarderen van vastgoed is voor veel financials geen dagelijkse kost. Ondernemers, investeerders en accountants hebben te maken met vastgoed, die op hun balansen moeten komen en dus een beoordeling nodig hebben, maar zelf zijn het vaak geen kenners van de vastgoedwereld en de werking ervan. Hoe zorg je dan dat je het op een correcte manier in de boeken hebt staan en je de juiste vragen kunt stellen aan betrokken specialisten?
Wat maakt nou dat rapportages en dashboards niet of nauwelijks worden gebruikt? Dit is de eerste uit een reeks van blogs over het verbeteren van effectiviteit van managementrapportages en managementdashboards.
De lean-methode is tegenwoordig breed omarmd en wordt in veel bedrijven toegepast om processen strakker te organiseren. Zo bestaat er ook lean-accounting, om financieel-administratieve zaken effectiever te maken, en nu ook het verder verbeterde clean accounting.
We moeten efficiënter omgaan met schaarse grondstoffen, want die raken anders snel op. De ambitie om dat te doen is er, maar het aantal bedrijven dat nu al concreet aan de slag is met circulaire economie is nog maar op één hand te tellen. Er moet dus nogal wat gebeuren om die omslag te maken. De financieel manager kan hierin een sleutelrol vervullen, vindt Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit (Nijmegen School of Management) te Nijmegen.
Herkenbaar? Voeg een nieuwe berekening in je Excel-model in en vervolgens verschijnt de zandloper. Of Excel crasht, net terwijl je erover denkt om jouw model op te slaan. Excel is dan wel mijn belangrijkste business gereedschap, het drijft mij soms tot wanhoop
In recente decennia hebben kwartaal- en jaarrapporten hun waarde verloren voor hun voornaamste doelgroep: investeerders. Dat betogen accountingexperts Baruch Lev en Feng Gu in hun geweldige boek 'The End of Accounting'. Ze onderbouwen hun stelling met overweldigend bewijs en stellen vervolgens nieuwe manieren voor om de relevantie in de rapportages terug te brengen.
Het bewustzijn dat het benutten van data een belangrijke concurrentiefactor is - of zelfs een product zelf - beseffen bedrijven. Toch gaat het niet zo snel met de ontwikkeling. Hoe komt dat? En wat kunnen bedrijven doen om die slag nu snel te gaan maken? Drie specialisten geven hun visie op hoe je met big data aan de slag kunt gaan - ook als kleinere organisatie.
Bij een high-tech bedrijf als ASML past ook een high-tech finance functie. Corporate Controller Joost Stienen heeft dan ook een aantal experimenten opgestart in Robotic Process Automation. "Duizenden handmatige journaalposten passen niet bij een bedrijf als ASML. Robotics betekent niet dat mensen overbodig worden, maar dat ze kunnen gaan doen waar ze echt voor opgeleid zijn."
De controller anno 2017 is een alleskunner. Of althans, dat wordt hij geacht te zijn als we kijken naar de verschillende taken die hij in toenemende mate krijgt toebedeeld. Met twee specialisten bespreken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen in management accounting en management control.
Fouten in Excel kosten bedrijven wereldwijd jaarlijks miljarden euro's. Om nog maar niet te spreken van alle kostbare tijd die verloren gaat. Excel topexpert Hans van Dorth deelt de 10 meest voorkomende.simpele fouten in Excel. Waar gaat het mis in zijn ervaring en hoe kunt u deze blunders voorkomen?
Vrijwel iedereen heeft erover gehoord, maar niemand lijkt in staat om het helemaal te doorgronden - laat staan goed uit te kunnen leggen. Is de blockchain-technologie een technologische hype of gaat het echt de wereld veranderen?
Productiviteit is een van de belangrijkste concurrerende factoren in de hedendaagse economie. Wie in dezelfde tijd meer voor elkaar krijgt is meer geld waard. Toch is er maar beperkt aandacht voor manieren waarop we onszelf effectiever kunnen laten werken, terwijl we in een maatschappij leven die continue prikkels oplevert die ons kunnen afleiden. Meer dan ooit is het behouden van focus op kerntaken, het hoofd leeg te houden om onze energie productief in te zetten, van belang.
De rol die Business Intelligence speelt binnen bedrijven wordt steeds belangrijker. Dat mag geen nieuws meer heten, het is wel een ingrijpende ontwikkeling waarin veel bedrijven zoekende zijn naar de juiste organisatorische indeling en de meetbaarheid van succes. Ook voor Jeroen Frenken, manager Business Intelligence Competency Center bij Schiphol Group, blijft het een ontdekkingstocht.
Als wetenschapper onderzoekt hij al decennia fusies en overnames en jaarlijks wordt zijn advies bij tientallen overnameprocessen ingewonnen. Hans Schenk, hoogleraar Economics and Business aan de Universiteit Utrecht, weet dus waar hij het over heeft. Al lijkt dat niet altijd voor alle betrokkenen te gelden: "Die sommetjes over synergievoordelen zijn bijna altijd gebaseerd op lucht."
Het bewustzijn dat het benutten van data een belangrijke concurrentiefactor is - of zelfs een product op zichzelf - beseffen de meeste bedrijven inmiddels. Bedrijven nemen data scientists aan en gaan aan de slag. Toch gaat het, ondanks de goede bedoelingen, nog niet zo snel met de ontwikkelingen. Hoe komt dat ze nog steeds niet de data-driven organisaties zijn die ze ambiëren?
Regels en wetgeving rond externe verslaggeving zijn de afgelopen jaren intensiever en gedetailleerder geworden. En het ziet ernaar uit dat die trend de komende jaren alleen maar doorzet, ziet Ruud Vergoossen, hoogleraar Financial Reporting aan Nyenrode Business Universiteit en de universiteit van Maastricht.
Bij bedrijven die in de problemen raken, zoals Nokia, Kodak en V&D, wordt vaak gekeken naar de externe omgeving. De bedrijven in zwaar weer zijn het contact verloren met hun veranderende markten en klantbehoeften. De auteurs van 'The Founder's Mentality' kijken in hun boek juist naar de interne crisis waar alle groeiende bedrijven tegenaan lopen. En ze beschrijven de mindset die nodig is om deze crisis te overwinnen.
Wanneer een finance/risk manager of controller zich bezig gaat houden met strategie - een bijzonder complex vakgebied - moet hij of zij met veel zaken rekening houden om succesvol te zijn. De financial zal allereerst dezelfde taal moeten spreken als de business. Vervolgens moet hij/zij de invloeden in kaart brengen waardoor de organisatie haar doelen niet zou kunnen bereiken en hier maatregelen voor verzinnen.
Natuurlijk is het nuttig om te kijken naar mogelijke bedrijfsongevallen, maar de grootste focus in risicomanagement moet liggen op de creatie van toekomsti
LinkedIn biedt recruiters en potentiële werkgevers een venster in jouw professionele capaciteit. Daarom is het de tijd en moeite meer dan waard om ervoor te zorgen dat jouw profiel de juiste indruk wekt. Coach en trainer Duncan Brodie (FCMA, CGMA) geeft vier tips om je profiel zo in te richten dat je er optimaal kansen mee aantrekt.
De economie is opgekrabbeld uit een diep dal, maar dat betekent geenszins dat het gevaar voor bedrijven geweken is. Automatisering en internettechnologie maken dat disruptieve ontwikkelingen continu op de loer liggen en zelfs bedrijven die decennia lang stabiele winsten draaiden kunnen in korte tijd in de gevarenzone komen, zo bewezen de V&D's en Free Record Shops van deze wereld.
Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.
Dit artikel beschrijft de impact van de datakwaliteit op het plannings- en forecastproces en een framework om snel en effectief de kwaliteit van data te verhogen.
Voortdurend aanpassen aan de wensen van de klant, simplicity en een strakke executie. Dat zijn enkele belangrijke factoren die Vopak kenmerken: een zeer succesvol bedrijf in tankopslag dat dit jaar het 400-jarige bestaan viert. Global Finance Director Michiel van Cortenberghe vertelt hoe Vopak ondernemend blijft en hoe finance zich aanpast om met de huidige tijd mee te kunnen komen.
Er is veel vraag naar finance professionals momenteel , begint Albert Allmers, directeur van FinanceFactor. "Ik heb vacatures voor controllers en financieel managers die al sinds de zomer open staan. Mijn verwachtingen voor 2017 zijn dan ook erg positief."
De derde editie van FM Magazine van 2016 staat in het teken van 'the next transformation waves' en gaat over grote veranderingen in de buitenwereld die op organisaties en de finance functie afkomen. Dat zijn: kunstmatige intelligentie, de circulaire economie, generatie Z en opkomende markten.
Veel bedrijven erkennen het belang of zelfs de noodzaak van een duurzaam businessmodel, maar we zitten nog vast in oude paradigma's, zoals groei en BNP (Bruto Nationaal Product). Willen we echt een circulaire economie dan moeten we dit denken volledig op zijn kop zetten. "Circulaire economie betekent dat je echt gaat denken in gesloten kringlopen, in een compleet andere manier van ontwerp en waardecreatie op basis van collectieve organisatiemodellen. Je moet die kringloop sluiten en dan kom je automatisch ook bij nieuwe verdienmodellen terecht."
Organisaties moeten zich steeds sneller en steeds beter weten aan te passen op veranderende omstandigheden, dat weten we nu wel, maar hoe kunnen we dat succesvol doen? Agile is toch wasdom gekomen en niet meer het alleenrecht van IT. Hoe kan het agile concept organisaties helpen beter, sneller en efficiënter te worden?
Tijdens de vijfdaagse opleiding risicomanagement van Alex van Groningen komen de vier financiële problemen voorbij die de continuïteit van het bedrijf in gevaar kunnen brengen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl