Een kans kan overal in schuilen. In gebeurtenissen, voorvallen, ontwikkelingen, situaties en ideeën. Wat belangrijk is, is dat een kans ontstaat door je eigen interpretatie van de werkelijkheid.
In 2017 groeit de bouwproductie voor het vierde jaar op rij. Hierdoor ontstaan tekorten aan personeel en materialen en dat leidt tot prijsverhogingen. Voor bouwbedrijven met langlopende projecten kan dit leiden tot slechtere rendementen, zij moeten duurder inkopen dan begroot.
'Agile' is hot in organisaties, maar het belang van agile leadership wordt daarbij vaak vergeten, stellen transformatie-experts Rose Noordzij en Arie van Bennekum.
De horeca profiteert, net als bedrijven in de gezondheidszorg, het meest van de economische groei die is voorspeld op Prinsjesdag. Dat blijkt uit een doorr
Jean-Claude Juncker presenteerde deze week een ambitieuze visie op Europa; meer bevoegdheden naar Brussel en een uitbreiding van zowel de EU als de eurozone. Een visie die niet door iedereen zal worden gedeeld.
De technologische industrie in Nederland bloeit als nooit tevoren en groeit in 2017 naar verwachting met 8,5 procent.
De gemiddelde verkoopprijs van een mkb-bedrijf lag het afgelopen half jaar rond de 2,5 miljoen euro. Bijna een op de vijf bedrijven werd zelfs voor meer da
Verzekeraar ASR neemt de Nederlandse activiteiten van zijn Italiaanse branchegenoot Generali over. De overname kost ASR in totaal zo'n 200 miljoen euro.
Nederlandse ondernemers hebben de strategische toekomstplannen van hun bedrijf niet in het vizier. Deze plannen zijn door de meerderheid nog niet vormgegeven.
Het Britse JD Sports, moederbedrijf van de Nederlandse ketens Perry Sport en Aktiesport, is klaar met het afslanken van het winkelbestand in Nederland. Daarmee staan de winkels er volgens de Britten beter voor, meldden zij bij de publicatie van de halfjaarcijfers.
Werkgevers die banen scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking lopen in de praktijk tegen veel bureaucreatie aan. Vanaf nu kunnen zij hun ervaringen me
Bestuurders van Nederlandse beursondernemingen hebben veel meer dan hun Amerikaanse collega's aandacht voor de lange termijn consequenties van hun strategi
In het afgelopen kwartaal hebben zakelijke dienstverleners hun omzet verder zien toenemen. De omzetgroei bij administratieve dienstverleners, waaronder acc
Tijdens de jaarlijkse FM-dag kunt u zich met 400 financiële vakgenoten laten inspireren tijdens 30 keynotes, workshops & presentaties. Dit jaar is het overkoepelende thema The Founder's Mentality.
Dit jaar zijn er naar verwachting circa 130.000 startende ondernemers. Dit aantal is vergelijkbaar met vorig jaar. De populairste activiteiten onder nieuwe
Maak kennis met enkele topsprekers van FM Dag zoals Amerika-watcher Michiel Vos, leiderschapscoach Esther van Toledo en triatleet Marc Herremans.
Tot Geert-Jan Alofs komst bij VRC werd finance niet echt gezien als een gesprekspartner die ook over de toekomst van het bedrijf meepraatte. "Er was weinig overleg tussen operationele afdelingen en de financiële administratie. Dat is inmiddels structureel belegd", aldus de Group Controller.
"Medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Toen ik begon wist de afdeling niet goed wat er van finance werd verwacht. Mensen waren niet echt gelukkig in hun functie en er ontbrak een stukje structuur." Dat stelt Jaap Vos, CFO bij familiebedrijf Allinq.
"Ik heb hier geleerd hoe belangrijk de menselijke factor is. Dat is bepalend geweest voor mijn vorming als financial", aldus CFO Bert Moser, doelend op de menselijke relaties die schuilgaan achter cijfers en spreadsheets.
"Mijn kennismaking met het familiebedrijf was positief", aldus CFO Paul van der Kroft. "Men durft, en is eerder geneigd te investeren voor de langere termijn, ook als de economische omstandigheden minder zijn."
Improven heeft een analyse gemaakt van de concurrentie tussen Nederlandse modebedrijven. Dit is gedaan op basis van kwantitatieve analyses van MarketLine uit september 2016. Aan de hand van het vijf-krachten-model van Porter is de markt onderzocht. De mate van rivaliteit tussen spelers en de mate waarin bedrijven toetreden tot de markt blijken de twee belangrijkste factoren te zijn als het gaat om de concurrentie op de Nederlandse modemarkt.
Ieder bedrijf wil de beste zijn in de industrie waarin ze actief is. Maar de concurrentie wil dat ook, en zij beschikken over dezelfde talenten, grondstoffen en liquide middelen. Dus hoe gaat u de voorsprong pakken? Door een voorbeeld te nemen aan marktleiders als Apple, Microsoft, Ikea en Nike. 7 lessen van de beste captains of industry aller tijden.
In het tweede kwartaal van dit jaar is de Nederlandse economie met 1,5 procent gegroeid ten opzichte van de eerste drie maanden van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceerde. Het bruto binnenlands product (bbp) neemt daardoor nu al dertien kwartalen op rij toe.
De Nederlandse economie groeit stevig door en de zakelijke dienstverlening profiteert. De vraag naar advies, personeel en ondersteunende activiteiten neemt
"De wereldhandel is dé motor achter het goederenvervoer. Je ziet dat de wereldhandel momentum verliest. De groei is sinds de crisis vertraagd tot een povere + 1,2% vorig jaar. Ben ik dus somber over de transportsector? Niet per se, maar ondernemers zullen wel slim moeten zijn. De prijsdruk is volgens mij nog lang niet voorbij. De vraag is dus: waar is elders meerwaarde te halen?"
Talpa ziet vooralsnog af van zijn poging om Telegraaf Media Groep (TMG) als geheel over te nemen. Het mediabedrijf van miljardair John de Mol houdt wel een 'strategisch belang' van 29,16 procent in het moederbedrijf van De Telegraaf aan.
Ondernemingen stoppen met hun investeringsfondsen steeds meer geld in startups die actief zijn met fintech, technologische innovatie in de financiële sector.
Elke bedrijf dat groeit krijgt te maken met meer complexiteit, die het ondernemerschap belemmert. Springest vond een oplossing in 'holacracy'.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl