4 betaaltrends die betalen coronaproof maken

Noodzaak van betalen op afstand hervormt het betalingsverkeer razensnel.

In 2020 groeide het aantal online betalingen door alle sectoren heen. De noodzaak om menselijk contact te vermijden vormde de aanleiding voor merken en retailers om de customer journey grondig te herzien. Betaalprovider Ayden ziet vier betaaltrends in 2021 die het geldverkeer coronaproof maken.

1. Contactloos betalen

In 2020 zag Adyen wereldwijd een groei van 46 procent in het gebruik van contactloos betalen. Digitale wallets, zoals Apple Pay & Google Pay, waren de meest voor de hand liggende oplossing, waardoor het gebruik ervan werd versneld. Ook na de pandemie zal contactloos betalen meer en meer gebruikt worden, nu consumenten hier steeds meer gewend aan raken.

2. QR-code

Vorig jaar was de wederopstanding van de QR-code. De scanbare codes bewezen hun meerwaarde in de gehele customer journey, van het bekijken van menu’s tot het plaatsen van bestellingen in de horeca. Het Rijksmuseum heeft in afgelopen jaar versneld de transitie gemaakt naar volledig cashless-betalen. Zo kunnen bezoekers ook buiten het museum via QR-codes kaartjes bestellen om wachtrijen te vermijden. En parkeerders in P1 op Schiphol kunnen sinds januari 2021 zelfs geheel contactloos hun parkeerkosten betalen via het scannen van een QR-code op de parkeerkaart met de mobiele telefoon.

3. Combinatie van online en offline

Veel ondernemingen met fysieke winkels compenseerden het in-store-verlies met online bestellingen en pick-up-locaties. Zo zag Adyen in haar gegevens de online verkoop van kleding tijdens de eerste lockdown direct oplopen, waar de verkoop in de fysieke winkels stil kwam te liggen. 

Retailers zetten data uit de digitale transacties in om te bouwen aan klantrelaties. Zo benadert kledingmerk Marlies Dekkers klanten zodra een product beschikbaar is in de winkel. Vervolgens stuurt zij het item na bestelling naar de klant, die via een betaallink makkelijk en snel betaalt. 

4. Cloudplatforms

Digitale betalingen fungeren als een toegangspoort tot een aantal gedigitaliseerde diensten van cloudplatforms gericht op één service. De integratie van betalingen en andere diensten op één cloud-gebaseerd platform brengt verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering van een bedrijf bij elkaar. Met de betalingen die nu zijn ingebouwd in softwareplatforms voor bijna elke sector, van dokterspraktijken tot kapsalons, verwacht Adyen dat zelfs de kleinste bedrijven in 2021 dezelfde mogelijkheden zullen hebben als de grootste merken.

 

Gerelateerde artikelen