Priva, marktleider in klimaatbeheersing en procesbeheer voor gebouwen en tuinbouw, steekt veel geld en energie in Research & Development. Eén van de genomineerden voor de Huub van Rozendaal Award is Priva CFO, Ton Wallast: "De wereld verandert voortdurend en razendsnel. Wat nodig is, is nodig."

Priva is een in 1959 door Jan Prins opgericht familiebedrijf  en heeft inmiddels zo’n 500 werknemers met zo’n 20 verschillende nationaliteiten, 150 van hen zitten in het buitenland. Het bedrijf voorziet zo’n 50.000 gebouwen en 9.000 tuinbouwprojecten wereldwijd van klimaat- en procesautomatisering. Op 25 november 2009 won Priva de eerste CleanTech Star van het Wereld Natuur Fonds, een prijs die wordt uitgereikt aan bedrijven die zich bijzonder verdienstelijk maken voor het gebruik van schone energie én technologie. 

Altijd op één lijn 

Samen met Meiny Prins, dochter Jan en in 2009 Zakenvrouw van het Jaar, vormt CFO Ton Wallast de directie van Priva. “Meiny beslist, als CEO. Maar altijd in samenspraak. Bovendien zitten we altijd op één lijn.” Ze spreken dezelfde taal, werken enthousiast en hard om hun missie met succes te volbrengen. Eén van de doelstellingen is de omzet – in 2014 60 miljoen euro, dit jaar 85 miljoen euro – in 2020 naar 100 miljoen te tillen. En daarna lijkt de sky the limit. 

De andere genomineerden voor de Huub van Rozendaal Award zijn:

Nerds

De kracht van Priva? “Nerds werken samen met mensen die het vak in de praktijk hebben geleerd. Tuinbouw naast gebouwen. Groen naast steen. Mensen van de TU Delft naast collega’s uit Wageningen. Allen met dat ene gemeenschappelijke doel: Priva én de wereld beter maken.”

Research & Development

Priva steekt veel geld en energie in Research & Development en hoort bij de  dertig Nederlandse bedrijven die procentueel de meeste euro’s aan innovatie besteden. Cash mag king zijn, innovatie is de enige weg daarheen. “We bouwen de business verder uit, werken voortdurend aan nieuwe producten”, zegt Wallast. “Indoor growing bijvoorbeeld, waardoor je niet meer met klimatologische factoren te maken hebt.”

Geen artikelen gevonden.

Roughly right

Data is het nieuwe toverwoord. Gegevens uit producten halen en zo verdere strategie uitpuzzelen. “Daarnaast gebruiken we de snelheid van buiten, praten we met partners”, zegt Wallast. “Waarom zelf het wiel uitvinden? The internet of things, daar zitten wij middenin. Natuurlijk, dat kost geld. Maar wij doen niet aan strikte budgetten en handhaving daarvan. Wat nodig is, is nodig. Roughly right and fast in plaats van precise and slow. De wereld verandert voortdurend en razendsnel. Innovatie is een rugzak die je meedraagt, dat is onze filosofie. Natuurlijk moet je de accountant uitleggen wáárom je zoveel geld in R&D steekt. Maar wij hebben reporting omvergegooid. We kijken eerst naar de business. Resultaten maken het verschil om uiteindelijk onze maatschappelijke missie te volbrengen. Cijfers zijn nooit het probleem, cijfers zijn de uitkomst. Het gaat om die weg daarheen.”