Succesvolle vierde editie FM Club in teken van businesspartnering en trends in ICT

Tijdens de succesvolle vierde editie van FM Club in 2013, op 4 december bij Oracle in Utrecht, worden de bijna 100 bezoekers bijgepraat over de laatste trends in Finance & IT en de rol van finance als business partner.

Bekijk direct alle foto’s hier.
Bent u ook bij het eerstvolgende FM Club Forum? Meld u hier aan.

Het bekende transparante gebouw van Oracle is dit keer de inspirerende locatie voor de FM Club Masterclass en het FM Club Café. De FM Club Masterclass ‘Wat is de next step voor de financiële manager?’ begint met het verhaal van William Bontes, CFO bij de RET. Hij neemt de bezoekers mee in de ICT-functie (die onder hem valt) bij het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf.

‘Er waren een hoop IT-issues toen ik begon vier jaar geleden’, aldus Bontes. ‘We hebben toen een assessment laten maken. IT-governance was de grote bottleneck. Er was geen enkele besluitvorming rond ICT formeel geregeld. Dat zorgde voor spanning tussen IT en de business. De business wil dat iets gisteren klaar is, en IT kampt met onderbezetting. Je moet keuzes maken.’

Bontes ging samen met de business aan de slag om een IT strategie te bedenken. De kernpunten werden operational excellence, informatievoorziening en ketenintegratie. ‘Deze kernpunten hebben we vervolgens vertaald naar projecten, en die hebben we gerangschikt naar urgentie en complexiteit. Deze exercitie heeft zich vertaald in een IT-roadmap (2012-2016). Hierin staat precies wat er gaat gebeuren en dat hebben we samen bepaald. Dit geeft veel rust.’

Twee andere onderwerpen op de IT-agenda zijn IT-security en ICT innovatie. Bontes: ‘IT beveiliging wordt een heel groot maatschappelijk issue de komende jaren. Wij hebben ons een keer laten hacken en dat zou ik ieder bedrijf aanraden. Zo leer je je zwakke plekken kennen. Er zijn veel bedrijven die deze dienst aanbieden. Op het gebied van innovatie hebben we onder andere al onze service medewerkers voorzien van een tablet met real time reizigersinformatie. Dit is wel een lastige businesscase voor een CFO, want het kost heel veel en heeft geen directe return. Maar toch is het extreem belangrijk vanwege onze reizigertevredenheid. Daarin willen we excelleren.’

Van IT criticaster naar IT partner
De tweede spreker is Jacco Schonewille (Directeur IT-Councelor). Hij heeft in zijn carrière als CIO vaak ervaren dat de IT-manager vaak als de gebeten hond uit situaties komt. ‘Men vindt het leuk om ICT af te schieten.’

‘Stel dat de CFO van een bedrijf uitvalt’, stelt Schonewille, ‘en de CEO loopt naar de IT-manager en vraagt hem of hij finance er bij wilt doen, zou iedereen heel raar opkijken. Toch gebeurt het andersom voortdurend. IT is een onderschat vakgebied.’

Volgens Schonewille is het in de eerste plaats belangrijk te erkennen dat er tegengestelde belangen zijn. De business wil direct een oplossing, terwijl ICT de taak heeft het veilig te houden en geïmplementeerde oplossingen ook adequaat te blijven ondersteunen. Verder zorgt wantrouwen en desinteresse vanuit de business ervoor dat IT in een isolement belandt. Daar wordt niemand beter van. Hoe deze impasse te doorbreken?

Schonewille: ‘Creëer betrokkenheid en verantwoordelijkheid op ICT-gebied. ICT is van de hele business. Verplicht uzelf dan ook geïnteresseerd te zijn in ICT, dat vast te houden en uit te dragen.’

Van Financieel Directeur naar Business Partner
De derde spreker is Fabienne van Booma-de Smit, Vice President Finance South Europe (Daar valt Nederland gek genoeg ook onder) bij Oracle. Zij vertelt hoe ze bij Oracle (37 miljard euro omzet en 120.000 werknemers) is omgegaan met het thema verandering.

‘Onze business transformation is 15 jaar geleden begonnen. Onze CEO Larry Elison zei toen: ‘wat we doen moet slimmer kunnen. We gaan 1 miljard bezuinigen op de interne organisatie.’ Dat hebben we gedaan in vier fasen: simplify, standardize, centralize en automate. We zijn van 10.000 soorten spreadsheets naar één ERP-omgeving gegaan. Ook hebben we één global data warehouse opgezet.’

‘De tweede fase was standaardiseren’, vervolgt Booma-de Smit. ‘Of je nu in Japan of Amerika een licentie verkoopt, het proces is precies hetzelfde. Een korting die een klant in Australië krijgt, is dezelfde die een klant in Europa krijgt. Global Proces Owners bewaken deze standaarden. Deze inrichting stelt ons in staat overgenomen bedrijven snel te integreren. Dat is nodig want Oracle doet gemiddeld 1 overname per maand.’

‘De fase daarna was centraliseren. In 1999 hebben we alle basistransacties naar een shared service centre in Dublin gebracht. Uiteindelijk zijn we op vijf shared service centers uitgekomen. We zijn nu bezig om ook business rapportages en forecasts vanuit de shared service centers te laten komen. Deze finance transformation raakt dus de hele business en vereist constante communicatie naar al onze mensen toe. Als ze lokaal een probleem hebben, moeten ze niet bij hun financieel directeur zijn, maar bij het shared service center. Dat is iets wat we constant moeten managen.’

Wat heeft de transformatie Oracle gebracht? Van Booma-de Smit: ‘In 2003 vielen alle finance taken onder de financiële functie en in 2011 alleen nog business partnering. Dit is een rol met een commerciële focus. We mogen nooit vergeten dat we finance zijn, maar zijn wel aligned met sales. We helpen ze door middel van analyses slimme besluiten te nemen en hebben een meer holistische focus op de business. Zij zien toch iets vaker de zon schijnen.’

 
FM Club Café en rondleiding
Na de masterclass vertelt Jannie Roos (Manager Internal Communication) de bezoekers nog een en ander over het nieuwe werken bij Oracle. Het pand van het IT-bedrijf is ondersteunend aan de doelstellingen van Oracle. Het faciliteren van medewerkers, externe zichtbaarheid en samenwerking tot stand brengen tussen verschillende lines of business zijn de doelstellingen die het stimulerende pand ondersteunen.

In groepjes worden de bezoekers rondgeleid, terwijl de rest van de leden druk hun netwerk vergroten in het FM Club Café. Tijdens deze borrel profiteren de bezoekers van de ervaring, kennis en inspiratie van collega’s en vakgenoten. FM Club gaat verder in 2014 met nog meer bijeenkomsten en events. Meld u nu aan via FMClub.nl.

 

Sluit je aan bij de FM Club voor meer kennis, groter netwerk en snellere carrière
De beste Finance Professionals weten precies wat er speelt in hun vakgebied. Zij volgen regelmatig seminars en houden de vakpers bij. Zij zijn up to date en goed geïnformeerd. Zij hebben meer plezier in hun werk. En… zij maken sneller carrière. Dit kun jij ook. Hoe? Word nu lid van de FM Club voor slechts 99 euro per jaar en profiteer van de volgende privileges:

– Ontmoet vakgenoten en laat je inspireren tijdens netwerkborrels van de FM Club
– Bezoek FM Club Masterclasses over actuele financiële onderwerpen (met PE Certificering)
– Ontvang Tijdschrift Financieel Management, hét magazine voor de moderne finance professional
– Verzeker je van deelname aan de belangrijkste jaarcongressen voor financials
– Ontdek interessante bedrijven

De FM Club is hét platform waar ambitieuze financieel managers, zzp-ers, adviseurs, leveranciers en recruiters elkaar ontmoeten. De FM Club biedt jou een schat aan ervaring, kennis en inspiratie van collega’s en vakgenoten. Deel samen ervaringen en visie, verwerf opdrachten, vraag aandacht voor jouw diensten en adviezen, vind een baan of een nieuwe medewerker. Vergroot je kennis, versterk je netwerk en versnel je carrière. Word vandaag nog lid via FMClub.nl

Gerelateerde artikelen