Nieuwe fase voor gigant TNT

De postmarkt blijft in het nieuws met dank aan TNT. Eerst draaide de geruchtenmachine rond potentiële overnamekandidaten voor TNT. Daarna volgde de langverwachte liberalisering van de postmarkt. Onlangs ging TNT een partnership aan in Duitsland. De meest recente ontwikkeling is de wens van TNT 11.000 medewerkers te ontslaan.

Van oudsher is TNT al zeer actief op het gebied van M&A. Wouter van de Bunt, partner Corporate Finance bij KPMG: ‘TNT is gegroeid door veel acquisities te doen. Daardoor heeft het bedrijf zich de laatste jaren internationaal geprofileerd, onder meer in India en China. TNT doet zowel grote als kleine deals en zowel acquisities als divestments, en heeft diverse allianties gesloten.’

In juni dit jaar maakte het bedrijf bekend de postactiviteiten in Duitsland verder uit te breiden door een strategisch partnerschap aan te gaan met de Duitse uitgever Georg von Holtzbrinck. Van de Bunt: ‘Een potentiële target zou Royal Mail kunnen zijn. Deze speler op de Engelse postmarkt kampt met problemen en lijdt onder een pensioentekort. Begin juni gingen er geruchten dat TNT geboden zou hebben op een belang van 30 procent. TNT ontkent.’

Met de keuze van TNT voor Duitsland volgt het bedrijf haar clienten, stelt Van de Bunt. ‘TNT heeft eerder gedreigd Duitsland te verlaten als er geen einde komt aan het BTW-voordeel voor Deutsche Post en als de plannen om een hoger minimumloon in te voeren, zouden worden doorgezet.’

In december won TNT nog een rechtszaak tegen de Duitse Staat over de betaling van het minimumloon. De Duitse Staat stapte daarop naar het hoogste rechtscollege in Duitsland; de zaak kan volgens TNT nog tot in 2010 duren. Toch wil het bedrijf daar niet op wachten. ‘De zaken gaan gewoon door. Het is van groot belang dat we bestaande netwerken in stand houden en uitbreiden’, gaf TNT-woordvoerder Ernst Moeksis aan in het Financieele Dagblad.

ZELF TARGET
TNT is zelf ook een interessante target. Verschillende bedrijven hebben aangegeven interesse in (delen van) het postbedrijf te hebben. Van de Bunt: ‘Ongeveer een jaar geleden begonnen de geruchten over mondiale express-spelers, Fedex, UPS en Deutsche Post. Inmiddels zijn deze geruchten weer uit de wereld. Feit blijft dat er een duidelijke fit is tussen Fedex en TNT Express voor wat betreft de expresskant van de beide ondernemingen. Fedex realiseert het overgrote deel van haar omzet in de VS, terwijl bij TNT Express het grootste gedeelte van de omzet internationaal gerealiseerd wordt.’


CONCURRENTIE?

De liberalisering van de Nederlandse postmarkt heeft lang op zich laten wachten, maar doet de verhoudingen veranderen. Na het jarenlange monopolie van TNT breekt nu een nieuwe fase voor de gigant aan. Die krijgt te maken met toenemende concurrentie. Sandd heeft al die jaren dat liberalisering binnen handbereik lag, maar meerdere keren werd uitgesteld, de handdoek niet in de ring gegooid.

Van de Bunt: ‘Sandd heeft nu de kans versneld te groeien.’ Maar partijen als Sandd zijn vooral actief in Nederland en daarom slechts deels een echte concurrent. ‘TNT is een krachtige internationale speler met vestigingen in veel landen en een goede infrastructuur.’ Concurrentie is TNT overigens niet geheel vreemd. Van de Bunt: ‘Op de expressmarkt was er al concurrentie.

Als in 2011 de gehele Europese postmarkt geliberaliseerd zal zijn, is het de vraag welke partijen opstaan om de kleine buitenlandse partijen te acquireren.’ Het gevolg is consolidatie van de markt. ‘Dat zou negatief voor TNT uit kunnen pakken als een grote concurrent een Nederlandse (kleine) partij overneemt om zo voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse postmarkt. Tegelijkertijd kan TNT dit ook zelf in andere landen doen.’

De grote winnaar is natuurlijk de consument die door de toegenomen concurrentie op lagere prijzen mag rekenen. En op meer kwaliteit wat betreft dienstverlening. Als in 2011 de Europese markt geliberaliseerd zal zijn, ontstaan hierdoor door heel Europa kleine spelers als Selekt Mail en Sandd. Dit biedt voor TNT de kans om in buitenlandse markten overnames te doen en zo relatief eenvoudig een marktpositie te verwerven in landen waar TNT tot nu toe nog niet actief is.

Volgens Van de Bunt heeft de postmarkt niet al te veel te lijden onder de recessie, maar wel onder de toenemende digitalisering. ‘De expressmarkt kampt wél met de crisis. Daarentegen neemt de verkoop via internet toe, waardoor de pakketservice een impuls krijgt. De liberalisering van de Europese postmarkt zal veel kansen voor TNT met zich meebrengen. ‘Het is de vraag in welke mate en met welk tempo de markt voor post en express zullen consolideren. Wellicht dat gesprekken met Fedex, UPS en Deutsche Post na het overwaaien van de crisis weer hervat zullen worden’, besluit Van de Bunt.

TNT EN GEORG VON HOLTZBRINCK
TNT nv breidt zijn postactiviteiten in Duitsland verder uit door een strategisch partnerschap aan te gaan met de Duitse uitgever Georg von Holtzbrinck. Als onderdeel van de strategische samenwerking neemt TNT een 50 procentsbelang in twee joint-ventures in Berlijn en Brandenburg. Daarnaast neemt het post- en expressbedrijf vijf minderheidsbelangen van 25,1 procent in de gebieden Cottbus, Freiburg, Konstanz, Saarbrücken, Trier en Würzburg. De bedrijven genereerden in 2008 een totale jaaromzet van 116 miljoen euro. Volgens TNT wordt de dekking van de Duitse markt voor brievenpost uitgebreid naar meer dan 40 procent, van 26 procent.

OVERNAMES TNT IN 2009
JUNI Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck GmbH (belang in regionale postbedrijven, Duitsland)
APRIL Expresso Aracatuba Transportes e Logistica Ltda (Brazilië) G3 Worldwide Aspac Pte Ltd (Singapore)
FEBRUARI LIT Cargo (Chili) Getronics NV (Document Services operations, Nederland)