Hoe speel je mee in de wereld van overmorgen? Rachelle van der Linden legde het uit op onze FM Dag.

De Shoichiro Toyoda zaal van Louwman Museum zat helemaal vol toen Rachelle van der Linden haar masterclass begon over het creëren van gamechangers in bestaande industrieën. Als creatieve ondernemer en oprichter van Creatinc heeft Van der Linden inmiddels heel wat ervaring met het helpen van organisaties die zichzelf soms helemaal opnieuw moeten uitvinden. Ze heeft inmiddels een aantal successen op haar naam staan in verschillende markten, zoals bijvoorbeeld de bankwereld, de energiemarkt en de food-industrie. Verwondering ligt aan de basis van bijna alles wat Rachelle doet in haar carrière, of het nu gaat om haar eigen wijnbedrijf, advies dat ze geeft aan de Jaarbeurs en Albron, of bij het schrijven van haar boek ‘Kleur bekennen.’.

Bouwen aan het nieuwe
Met haar bedrijf Creatinc hielp Van der Linden onder meer Aegon en Essent om hun online brands KNAB en Energie Direct te ontwikkelen. Ook was ze betrokken bij de transformatie van Deli XL naar Bidfood en speelde ze een adviserende rol bij het vormgeven van NLZiet, het 'on demand' terugkijk-platform van NPO, RTL en Talpa. In al deze transformaties heeft Van der Linden de betrokken bedrijven proberen te helpen om op een andere manier te kijken naar de toekomst. Niet naar morgen, maar naar overmorgen. En altijd vanuit de klant denkend.
Het publiek in de zaal, dat met grote belangstelling luistert naar haar presentatie, geeft ze een aantal tips mee: maak complexe zaken zo simpel mogelijk en laat grote veranderingen van je businessmodel plaatsvinden aan de randen van je organisatie, zodat je bestaande business niet in gevaar komt. Of zoals Socrates het gezegd zou hebben volgens de overlevering: “Niet het bestrijden van het oude, maar bouwen aan het nieuwe.”

Wees congruent
De drie stappen die volgens Van der Linden altijd moeten worden gemaakt bij het transformeren naar een nieuwe positie in een veranderende omgeving: Reflecteren, redesign en tenslotte, een nieuw verdienmodel bouwen. Hierbij kun je als organisatie een paar rollen kiezen die je wil spelen voor je klanten, bijvoorbeeld gids, facilitator of inspirator. Wel is het van belang je er voor zorgt dat deze rollen ook echt congruent worden ingevuld. Je waarden moeten op alle levels terugkomen in het businessmodel dat je kiest. Dus wil je het consumenten gemakkelijker maken om ‘on demand’ TV te kijken, kies daar dan ook echt voor en ga geen ingewikkelde beperkingen in je businessmodel verweven, zoals ‘maximaal 100 dagen terugkijken’. Ook de praktische uitvoering van je businessmodel moet in lijn zijn met de waarde die je wil toevoegen, tot op het kleinste detail. Daarom is het volgens Van der Linden ook heel belangrijk dat je de juiste mensen inhuurt die qua persoonlijkheid echt passen bij de rol die je wil spelen.

CFO mee aan de tekentafel
Na een reeks inspirerende voorbeelden waarin Van der Linden laat zien waar bedrijven soms de juiste keuzes maken en soms ook de mist in gaan, sluit ze af met een samenvatting waarmee het publiek zelf aan de slag kan. Ze drukt bedrijven op het hart om altijd zelf in contact te blijven met de klanten en de businesspartners - en daar zo min mogelijk lagen of dienstverleners tussen te positioneren. Ook moeten we altijd verwonderd blijven kijken naar de wereld om ons heen, ook naar andere brands. Tenslotte dienen we onze diepste organisatiewaarden te verankeren in alle lagen van ons businessmodel. Dat zijn de lessen die Van der Linden ons – de CFO moet van haar ook echt mee aan de tekentafel – wil meegeven. Vernieuw vanuit je kracht, speel een ander spel dan je concurrenten - en beken kleur. Zo wordt je als bedrijf zelf de game changer in je eigen markt.