24 procent van de Nederlandse organisaties positief tegenover het gebruik van cryptovaluta.

Momenteel gebruikt vijf procent van de organisaties crypto’s als betaalmiddel, nog eens 42 procent geeft aan dat het zeer waarschijnlijk is dat cryptovaluta over vijf jaar op de bedrijfsbalans staan.

Dit blijkt uit de FinTech Barometer, het onderzoek van Visma | Onguard naar de financiële status bij Nederlandse bedrijven dat dit jaar voor de vijfde keer is uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de finance professionals (72%) voordelen ziet in het gebruik van cryptovaluta als zakelijk betaalmiddel. Tien procent van de finance professionals vindt het feit dat inflatie minder impact heeft het grootste voordeel, omdat crypto’s decentraal zijn en er dus geen controle is vanuit overheden. Eén op de vijf geeft aan dat het een groot voordeel is dat deze valuta een bepaalde programmeerbaarheid bieden, zoals het toevoegen van boekhoudregels en veiligheidsmaatregelen aan betalingen. Andere voordelen die finance professionals noemen zijn de verlaging van de kosten, omdat de bank er niet meer tussen zit (18%), de eenvoudige manier van internationaal betalen (17%) en de enorme snelheid waarmee transacties gedaan kunnen worden (16%).

Finance professionals zien zeker wat in deze nieuwe manier van betalen, maar maken zich ook zorgen. Met name als het gaat om de instabiele waarde van cryptovaluta (28%) en het feit dat er onvoldoende toezicht door autoriteiten als de AFM en ECB is (27%). Andere zorgen die finance professionals hebben zijn de hoeveelheid cowboys die actief zijn op de cryptomarkt (23%), het gebrek aan kennis over de veiligheid (19%) en de kans op fraude (14%). Het imago van de cryptovaluta mag nog wel wat opgevijzeld worden: dertien procent zet zijn vraagtekens bij deze manier van betalen vanwege het slechte imago.

Over het onderzoek
Jaarlijks onderzoekt Visma | Onguard hoe financieel professionals aankijken tegen de trends en ontwikkelingen van dit moment: Fintech, big data, digitale transformatie en datagedrevenheid. Dit onderzoek heet de FinTech Barometer en wordt zowel afgenomen in Nederland – via onderzoeksbureau Markteffect – als in het Verenigd Koninkrijk – via onderzoeksbureau Censuswide. Tenminste 100 van de respondenten werken als Chief Financial Officer (CFO) en nog eens 200 als financieel medewerker in een organisatie met ten minste 50 medewerkers.