Bestedingsgedrag huishoudens verandert voorgoed als gevolg pandemie.

De coronapandemie is zo ingrijpend dat deze het bestedingsgedrag van mensen voorgoed kan veranderen. Langdurige of blijvende veranderingen in het consumentengedrag kunnen gevolgen hebben voor het bedrijfsleven.

Hiervoor waarschuwen de onderzoekers. van de Europese Centrale Bank (ECB) op basis van onderzoek onder 7500 huishoudens in vijf grote eurolanden.

Een aanzienlijk deel van de respondenten zei dat ze zich tijdens de eerste lockdowns van 2020 realiseerden dat ze bepaalde producten of diensten helemaal niet misten. Volgens de studie was het mogelijke gevaar op besmetting de belangrijkste reden waarom mensen toen besloten om dan maar hun consumptie wat terug te schroeven.

Sommige bedrijven zullen met hun omzet daardoor mogelijk nooit meer terugkomen op het niveau van voor de coronacrisis. De verschuiving was het duidelijkst te zien in de horeca en dienstverlening.

Zo gaf bijna een kwart van de Franse huishoudens aan het geen probleem te vinden dat ze een tijdje niet naar de kapper konden. Ruim een vijfde van de Duitse deelnemers aan het onderzoek best een tijd zonder uit eten gaan in een restaurant zou kunnen.

(ANP)