Bedrijven vaak onnodig failliet door rechten schuldeisers

Vanwege de onaantastbare positie van de schuldeiser bij een faillissement, gaan ondernemers vaak onnodig failliet. Dit blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. De onnodige faillissementen leiden tot waardevernietiging voor zowel het bedrijf als de crediteuren.

Bij een herstructureringsplan zou het wenselijk zijn om een onredelijke schuldeiser te kunnen dwingen akkoord te gaan met het plan wanneer het plan deugt. In de huidige regelgeving kan dat pas na een faillissement dat in 99 procent van de gevallen tot een liquidatie leidt. Een doorstart kan soms nog wel, maar met een flinke waardevernietiging.

In Nederland is het vrijwel onmogelijk een enkele dwarsliggende crediteur te laten instemmen met een schuldsaneringsvoorstel, zelfs als het voorstel redelijk is tegenover de andere schuldeiser. De dwarsliggende crediteur hoopt door zijn poot stijf te houden uit te worden gekocht door de andere schuldeisers. In andere Europese landen is beleid veel meer gericht op continuïteit van de onderneming, aldus het FD.
__________________________________________________________________________________

Corporate Recovery, dé cursus over reorganisaties, faillissementen en doorstarts

Een op de vijf Nederlandse bedrijven rendeert niet en jaarlijks gaan duizenden ondernemers failliet. Dit kan ook uzelf, uw collega’s, afnemers en leveranciers overkomen. In de cursus Corporate Recovery krijgt u praktische antwoorden op vragen als: hoe koopt u een bedrijf uit een faillissement en hoe voert u een succesvolle doorstart uit? Lees meer
__________________________________________________________________________________

Nederland kent momenteel een toename in faillissementen. In totaal werden er 2.084 faillissementen uitgesproken in het derde kwartaal van 2012, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2011, blijkt uit cijfers van Dun & Bradstreet. In de nutssector en in de landbouw gingen twee keer zoveel bedrijven over de kop als in Q3 van 2011, op de voet gevolgd door de transportsector, de horeca en de bouwsector.

Gerelateerde artikelen