7 lessen voor gedurfd ondernemen

Mensen worden binnenkort gemiddeld 125 jaar oud. Onmogelijk? Niets is onmogelijk volgens Peter Diamandis en Steven Kotler in 'Bold'. Maak kennis met 'bold' denken.

In ‘Abundance’ (2012) stelden auteurs Peter Diamandis en Steven Kotler dat de wereld nu een betere kans dan ooit heeft om de globale levensstandaard enorm en duurzaam te verhogen. ‘Bold’ (2015) kan gezien worden als vervolg en ditmaal gaat het om gedurfd ondernemen met echte impact. Welke belangrijke lessen voor gedurfd ondernemen delen de experts? 
 
1. Grootste wereldproblemen zijn grootste business kansen
De beste manier om miljardair te worden is om een probleem van miljarden mensen op te lossen. Toen Steve Jobs het had over ‘een deuk in het universum maken’ had hij het niet over het bouwen van een appje. Hij had het over gedurfd ondernemen. Daarbij is de juiste ‘bold’ mindset net zo belangrijk als exponentiële technologie. Of je nu denkt dat je het kan, of je denkt dat je het niet kan, in beide gevallen heb je gelijk. 
 
Het beste voorbeeld is het door Diamondis zelf gestichte Planetary Resources, een private onderneming in asteroïden-mijnbouw. Het is ontstaan vanuit de visie dat het delven van schaarse grondstoffen uit de ruimte economische groei mogelijk zal maken op dezelfde manier dat ontdekkingsreizen op aarde dat gedaan hebben. Het lijkt een vrijwel onmogelijke onderneming, maar op de website weet Planetary Resources het aannemelijk te maken dat ze er in de nabije toekomst in gaan slagen. 
 
 
2. Denk exponentieel in plaats van lineair
Gedurfd ondernemen vraag een mindset-verandering, maar onze hersenen zijn nog niet klaar voor exponentieel (oneindig) denken. We denken lineair: 30 stappen lineair is van de voordeur naar de achtertuin. 30 stappen exponentieel is 26 keer de wereld rond. 
 
Het bekendste voorbeeld van een organisatie die hiermee de mist in is gegaan is Kodak. De eerste digitale camera ooit is bij Kodak zelf ontwikkeld, maar de bazen zagen dit niet als kans om hun eigen business model te ontwrichten. Ze zagen niet in waarom hun klanten dit ooit zouden willen, en bovendien zou het een eeuwigheid duren voordat de camera klaar voor de consument zou zijn. In 2012 ging Kodak failliet en nam Facebook digitale fotodienst en sociaal netwerk Instagram over voor 1 miljard dollar.  


 
3. Kijk voorbij de misleidende fase van technologie
Exponentiele technologie ontwikkelt zich volgens de 6 D’s van Disruption, stellen de auteurs:
? Digitalisation (digitalisering)
? Deception (misleiding)
? Disruption (ontwrichting)
? Demonitization (ontmunting)
? Dematerialisation (dematerialisering)
? Democratization (democratisering)
 
Bij de eerste fase van digitalisering verdwijnen fysieke (hardware) componenten in digitale componenten: de camera, zaklamp, babyfoon, videocamera, rekenmachine, scanner, horloge, wekker, landkaart, navigatiesysteem, opname-apparaat, iPod, zakradio, kompas, enzovoorts. Allemaal zijn ze inmiddels gedigitaliseerd en onderdeel van één enkel apparaat: de smart-phone. 
 
3D-printing zit nu in de fase waar internet heel lang heeft gezeten: de fase van deception (misleiding). Wat ooit werd gezien als grote potentie heeft toch wat teleurgesteld. Maar de explosie komt eraan en 3D-printing is rijp om de wereld te veranderen. De manier waarop we denken over produceren zal nooit meer hetzelfde zijn. Zo zal de noodzaak voor massa-productie en opslagplaatsen compleet verdwijnen. De toepassingsmogelijkheden zijn vrijwel oneindig; wat te denken van een compleet ruimtestation dat zichzelf als het ware print? Met de snelheid waarmee 3D-printing zich nu ontwikkelt is dit geen science fiction meer. 3D-printing is een game changer op elk denkbaar niveau. 
 
 
 
Ook robots zijn recentelijk veranderd van onhandige, gevaarlijke gedrochten die alleen de meest standaard procedures kunnen uitvoeren naar elegante en multidisciplinaire androïdes. De baxter robot kan bijvoorbeeld een mens imiteren die iets voordoet, en dus een grote hoeveelheid indrukwekkende taken overnemen. Binnenkort kan hij ook gesproken instructies tot zich nemen. 
 
4. Zoek op andere manieren naar antwoorden
In traditionele organisaties is fouten maken te kostbaar. De CFO zal hier dan ook zeer alert op zijn. Maar stel dat je een computer een vraag zou kunnen voorleggen en hij precies zou begrijpen wat je zou willen weten? Welkom in de wereld van artificial intelligence (AI). Iedereen kent HAL, het rode camera-oog uit Stanley Kubrick’s ‘2001: A Space Odyssey’. Het voorbeeld uit deze tijd is Jarvis, het AI-systeem van Tony Stark in ‘Iron Man’, een besturingssysteem met een Brits accent dat in staat is complexe taal te interpreteren zelfs wanneer die doorspekt is met ironie. Jarvis is in staat Stark te helpen met zijn meest complexe vraagstukken en kan ook zijn zakenimperium voor hem te runnen. Voor de CEO/CFO is een dergelijke vriend in de boardroom binnen afzienbare tijd realiteit. 
 
 
De voorloper op Jarvis is Siri op de iPhone, maar de technologie wordt snel beter. Veel beter. In 2029 zal AI de mens passeren in vrijwel elk veld denkbaar. Watson versloeg de kampioenen Jeopardy in 2011. Twee jaar later heeft IBM Watson in de cloud geupload. Hij is in de tussentijd opgeleid tot dokter en heeft miljoenen medische artikelen gelezen. Watson kan nu beter diagnosticeren dan welke arts dan ook. Binnenkort heeft iedereen beschikking over een vriend als Watson of Jarvis. Neem dat in overweging wanneer u complexe business vraagstukken overweegt. Er zijn nu al meer mogelijkheden dan ooit te voren om de antwoorden te vinden. Denk aan datamining om de crowd uw vragen te laten beantwoorden. 
__________________________________________________________________________
CFO Ready na 5 dagen
Wilt u als financieel vakman groeien in uw rol als strategisch partner? Zoekt u naar het juiste gereedschap om te sparren met de CEO? Volg dan deze unieke vijfdaagse masterclass. Ontvang perfect inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO. Meld u direct aan.
__________________________________________________________________________
 
5. Zoek nieuwe manieren van innoveren en samenwerken
Het ontwrichten van een industrie is beangstigend. De uitdaging is net zo goed een psychologische als een technologische. De traditionele organisatie is niet goed uitgerust op innoveren, want de neiging om bestaande markten en inkomsten te beschermen is groter dan de neiging om het bestaande business model te ontwrichten. Het isoleren van een team is een methode die daarom goed werkt. 
 
Skunk Works is een term die in de industrie en technologietoepassingen wordt gebruikt om geheime (‘zwarte’) projecten aan te duiden. Dit was ook de officieuze naam van de ontwikkelingsafdeling van de vliegtuigbouwer Lockheed Martin. Deze afdeling is verantwoordelijk voor een aantal tot de verbeelding sprekende vliegtuigen zoals de U-2, de SR-71 en de F-117. Waarom werkt isolatie? Mensen zijn eerder geneigd risico’s te omarmen en vreemde ideeën te proberen. Het geïsoleerde team heeft wel een grote motivatie nodig. Voor Skunk Works van Lockheed Martin was dat oorspronkelijk de wereld beschermen tegen de Nazi’s. Een betere motivatie is haast niet denkbaar.
 
Ontwikkeling van de SR-71 bij de Lockheed Skunk Works
 
Iteratief werken is een andere sleutel tot succes. Faal vaak, faal vroeg en probeer honderden ideeën uit. Gmail is oorspronkelijk gelanceerd met slechts drie features. Gebruikers gaven aan wat ze er graag aan toegevoegd wilden hebben. Alleen de beste en meest populaire suggesties werden geïmplementeerd. LinkedIn-oprichter Reid Hoffman: “Als je je niet schaamt voor de eerste versie, heb je te laat gereleased.”
 
Flow is een ander cruciale succesfactor die nodig is om menselijke performance te laten stijgen naar recordhoogten. Richard Branson zei ooit dat hij in een staat van flow wel 500 procent meer voor elkaar krijgt en zijn beste beslissingen neemt. Wat is er nodig voor flow? Flow volgt op focus en focus wordt gestimuleerd door het element risico. De CFO zal onder ogen moeten zien dat serieus risico nodig is om te slagen. Het risico dat het niet gaat lukken. Wat ook helpt is onzekerheid, complexiteit en onvoorspelbaarheid. Steve Jobs plaatste bij Pixar toiletten op een centrale plek zodat medewerkers van alle afdelingen elkaar wel moesten tegenkomen. Dit vergrootte de kans op onverwachte ontmoetingen.
 
6. Denk in schaalbaarheid en fundamentele waarheden
In ‘Bold’ worden vier ondernemers geïnterviewd die gedurfd ondernemen lijken te hebben uitgevonden: Richard Branson, Elon Musk, Larry Page en Jeff Bezos. Wat zij o.a. gemeen hebben is denken in schaalbaarheid, iteratief werken en experimenteren, lange termijn denken, klant-centraal denken, passie en ambitie, en tot slot vertrouwen op heldere principes en fundamentele waarheden. 
 
 
 
Een voorbeeld van die laatste is Amazon-oprichter Jeff Bezos die zich niet blindstaart op alle veranderingen die op de wereld afkomen, maar juist de vraag stelt wat er NIET gaat veranderen de komende tien jaar. Daar kun je een business model op bouwen. Bezos: “Klanten gaan nooit zeggen: ‘Ik vind Amazon een prima site, maar wel te goedkoop en te snel. We steken onze energie in de dingen waarvan we zeker weten dat ze belangrijk blijven.” Deze focus leidt tot tien keer de groei van de retailsector zelf. 
 
7. Maak gebruik van de crowd en communities
De laatste hoofdstukken van ‘Bold’ draaien om gebruik maken van de kracht van de crowd en communities. Anno 2016 kan een organisatie het innovatieve proces niet binnen de muren van het bedrijf zelf laten afspelen: Gedurfde ondernemers moeten aan de slag met crowdfunding, communities (te onderscheiden in Do It Yourself en exponentiële communities) en incentive competitions. 
 
Planetary Resources – het bedrijf van Diamandis in asteroïden-mijnbouw – wist de financiering van een ruimtetelescoop middels crowdfunding rond te krijgen. De vorm van crowdfunding die zij gebruikten was reward-based crowdfunding: De beloning die investeerders kregen in ruil voor hun bijdrage was een selfie uit de ruimte. Ze wisten ook een community op te bouwen door hun aansprekende missie en visie, en de geloofwaardigheid die ze wisten uit te stralen. Een voorbeeld van een incentive competition is Netflix, dat met de The Netflix Prize een miljoen dollar bood aan de bedenker van het algoritme waarmee ze populaire concepten voor series kunnen ontdekken. 

De kracht om wereldproblemen te veranderen ligt niet langer bij grote corporates, maar bij iedereen. Onze soort lijkt gebouwd te zijn voor BOLD, besluiten Kotler en Diamandis. We hebben nu de capaciteit en de technologie om overvloed te creëren voor iedereen. Het is nu aan de gedurfde ondernemers en leiders om de enorme kansen die er liggen te gaan pakken.