Zo verandert RPA financiële dienstverlening
Er spreken weinig trends meer tot de verbeelding van managers dan robots. Robots die onvermoeibaar 24 uur per dag niet alleen het werk van menselijke medewerkers over kunnen nemen, maar dat ook nog eens sneller doen. Robotic Process Automation (RPA), maakt het werk eenvoudiger en beter. Bots nemen handmatige taken over waar mensen een hekel aan hebben; ze nemen veel belastende taken zonder problemen over.
Auteur Neerav Shah is VP EMEA Sales, SnapLogic
Financials kunnen ook profiteren van bots. Zij hoeven zich niet meer blind te staren op het verwerken van cijfers, maar kunnen zich richten op hun primaire taak: inzicht halen uit financiële data om betere bedrijfskeuzes te maken. Volgens Accenture is tegen 2020 bijna 40% van financiële werkzaamheden geautomatiseerd, waardoor financials driekwart van hun tijd terugkrijgen om bedrijfsprestaties te analyseren. Mensen blijven nodig voor taken waarbij kritisch denken vereist is.
Op de financiële afdeling kan dit concreet betekenen dat automatisering het opstellen van bijvoorbeeld kwartaalverslagen versnelt en nauwkeuriger maakt. Door de integratie van verschillende financiële datasets te automatiseren, heeft de financiële afdeling meer tijd voor het analyseren van en het rapporteren over informatie, en het inzetten van predictive analytics. De robot verwerkt alle data, waarop het ook eventueel een analyse kan uitvoeren, zodat de financial meer tijd heeft om tot goede beslissingen te komen die het bedrijf verder helpen.
Banken en verzekeraars halen ook voordeel uit RPA. Zij gebruiken bots om potentiële compliance-problemen te signaleren. Audit-bedrijven gebruiken bots voor het uitvoeren van betere audits, retailers zetten ze in voor klantenservice en de zorg gebruikt RPA voor het ingewikkelde declaratiesysteem.
Baancreatie
Hoewel bots nu taken overnemen van mensen, creëren ze op de langere termijn werk. RPA en andere vormen van kunstmatige intelligentie zullen leiden tot twee miljoen nieuwe banen in 2025. Uiteindelijk zullen alle sectoren RPA gebruiken voor het automatiseren van repetitieve werkprocessen. Zo krijgen medewerkers meer tijd voor het uitvoeren van waardevoller werk. De markt voor RPA zal in 2024 naar schatting 8,75 miljard dollar waard zijn.
Bedrijven die vooroplopen met deze initiatieven doen het beter dan de concurrentie omdat ze beschikken over efficiëntere processen, hogere productiviteit, tevreden klanten en besparingen op personeelskosten. Hiervoor moeten bedrijven wel afrekenen met een belangrijk obstakel in de huidige RPA-software: de communicatie tussen verschillende applicaties die nodig is om algoritmes taken te laten uitvoeren. Als de communicatie slecht is, dan vertragen de algoritmes en bieden ze geen optimale inzichten.
Bots en bottlenecks
Wat is RPA? Stel je de traditionele backoffice-werkzaamheden op kantoor voor. RPA neemt deze activiteiten, waaronder het toevoegen en extraheren van data, over. Afhankelijk van de taak, zoals het verwerken van een transactie, is de software zo geconfigureerd dat het data kan verzamelen en interpreteren vanuit verschillende applicaties, om zo tot het gewenste resultaat te komen.
Deze applicaties worden op grote schaal ingezet. In de financiële dienstverlening en accountancy bestaan er verschillende applicaties voor debiteuren en crediteuren, salarisadministratie, etc. Om een boekjaar af te sluiten, moeten accountants deze informatie uit verschillende systemen halen, zoals sales en HR. Dat zijn veel applicaties en systemen die zich verspreid over het bedrijf bevinden. Dankzij het gebruik van API’s (application programming interface), kunnen verschillende applicaties met elkaar praten.
Betere communicatie
Hoe eenvoudiger het is voor RPA-bots om te communiceren met API’s, des te sneller kunnen algoritmes werken. Deze snelheid is interessant, omdat bedrijven beter in staat zijn om snel inzichten kunnen verkrijgen die helpen bij het nemen van beslissingen. Volgens recent onderzoek van Deloitte, is het verbeteren van de efficiëntie door middel van RPA een topprioriteit voor 2019.
Bedrijven moeten investeren in systemen die applicaties, API’s en databronnen kunnen integreren en onderhouden zonder hulp van handmatige codes. RPA-algoritmes kunnen eenvoudig schakelen van de ene app of databron naar de andere om snel veel data te verwerken.
Met de juiste tools en technologie kunnen bedrijven in de financiële sector de vruchten plukken van RPA, waardoor het saaie werk wordt overgelaten aan robots en werknemers kunnen werken aan waardevolle taken.