Zakenautomaker Tesla levert meer emissieloze auto’s
Tesla heeft in het derde kwartaal van 2024 meer elektrische auto’s afgeleverd dan in het voorgaande kwartaal (,maar bleef onder de verwachtingen van analisten). Dat meldt het ANP.
- Tesla levert 462.890 auto’s in Q3, onder verwachtingen analisten
- Marges dalen door concurrentie en prijsverlagingen
- Focus verschuift naar AI en autonome technologieën
Tesla leverde 462.890 voertuigen in het derde kwartaal, een stijging van 6,4% ten opzichte van het tweede kwartaal. Ondanks deze groei, bleven de leveringen onder de verwachtingen van analisten, die rekenden op ongeveer 470.000 voertuigen. Om het leveringscijfer van vorig jaar (1,8 miljoen voertuigen) te evenaren, zou Tesla in het vierde kwartaal een recordaantal van 516.344 wagens moeten afleveren. aldus het RD. Analisten betwijfelen of dit haalbaar is, wat kan leiden tot een afname in jaarlijkse leveringen.
1. Volvo XC40 Recharge
2. Tesla Model 3
3. Polestar 2
4. BMW iX3
5. Audi Q4 e-tron
Van de vijf genoemde elektrische zakenauto’s heeft de Tesla Model 3 de minste CO2-uitstoot tijdens het rijden, namelijk 0 g/km, zo stelt de engelstalige website (Dit komt doordat de Tesla Model 3 volledig elektrisch is en geen directe uitstoot heeft. Hoewel de BMW iX3 en Audi Q4 e-tron ook geen directe CO2-uitstoot hebben tijdens het rijden, is de Tesla Model 3 vaak efficiënter in energieverbruik, wat bijdraagt aan een lagere totale CO2-voetafdruk.
Co2-reductie personeelsveroer
Sinds 1 juli 2024 zijn bedrijven in Nederland met 100 medewerkers of meer verplicht om de CO2-uitstoot van hun personeel bij te houden. Dit omvat alle gemaakte kilometers voor woon-werkverkeer en andere zakelijke ritten, evenals het gebruikte vervoersmiddel en het brandstoftype. Deze maatregel is bedoeld om bedrijven te helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Chinese subsidies stimuleren verkoop
De toename in leveringen werd deels gedreven door hogere subsidies voor elektrische voertuigen in China[3]. De Chinese overheid heeft recent maatregelen genomen om de vraag naar elektrische auto’s te stimuleren, wat heeft bijgedragen aan de groei van Tesla in deze belangrijke markt.
Concurrentie neemt toe
Tesla ondervindt toenemende concurrentie van andere autofabrikanten, met name Chinese merken zoals BYD en Xpeng. Deze concurrentie zet druk op Tesla’s marktaandeel en kan invloed hebben op toekomstige verkoopcijfers. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Marges onder druk
De winstgevendheid van Tesla staat onder druk door de toegenomen concurrentie en prijsverlagingen. De marge per verkochte auto is gedaald van gemiddeld 18.000 dollar begin 2022 naar ongeveer 8.000 euro nu.
Focus verschuift naar AI en robotaxi’s
Tesla lijkt intussen zijn focus te verleggen naar kunstmatige intelligentie, robots en autonome taxi’s. Dit kan gevolgen hebben voor de toekomstige strategie en investeringen van het bedrijf.