Wordt leasen elektrische bedrijfsauto’s duurder door importheffing op Chinese auto’s?
De Europese Unie heeft besloten tot een forse verhoging van importheffingen op Chinese elektrische auto’s, met tarieven die kunnen oplopen tot 37,6% bovenop het bestaande invoerrecht van 10%. Deze maatregel volgt op een onderzoek van de Europese Commissie dat concludeerde dat Chinese autofabrikanten oneerlijke overheidssubsidies ontvangen.
- Importheffing heeft gevolgen voor elektrificering van Europese bedrijfswagenpark
- Experts voorspellen grote kans op stijging van leasetarieven stroomauto’s
De heffingen treffen niet alleen Chinese merken zoals BYD en MG, maar ook Europese en Amerikaanse fabrikanten die in China produceren. Deze ontwikkeling zorgt voor onzekerheid in de markt en zal waarschijnlijk leiden tot prijsstijgingen voor consumenten en hogere leasetarieven. Onderhandelingen tussen de EU en China zijn gaande om een potentiële handelsoorlog te voorkomen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Gevolgen voor CSRD en CSDDD
De elektrificatie van Europese commerciële voertuigen speelt namelijk een rol bij het voldoen aan de eisen van zowel de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) als de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijnen maken deel uit van de inspanningen van de Europese Unie om duurzaamheid te bevorderen en de milieu-impact in verschillende sectoren, waaronder transport, te verminderen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
A. Belang voor CSRD-naleving
De CSRD verplicht uitgebreide duurzaamheidsrapportage voor een breed scala aan bedrijven die in de EU opereren. Elektrificatie van commerciële wagenparken is cruciaal voor CSRD-naleving op verschillende manieren:
1. Emissierapportage: Bedrijven moeten hun broeikasgasemissies rapporteren, inclusief die van hun wagenparken. Elektrificatie vermindert Scope 1-emissies (directe emissies van eigen of gecontroleerde bronnen) aanzienlijk en kan deze potentieel volledig elimineren.
2. Milieu-impact: De CSRD vereist gedetailleerde rapportage over de milieu-impact van een bedrijf. De overgang naar elektrische commerciële voertuigen toont een tastbare toewijding aan het verminderen van deze impact.
3. Langetermijn duurzaamheidsstrategie: Bedrijven moeten hun strategieën voor het verbeteren van duurzaamheid schetsen. Elektrificatie van wagenparken is een belangrijk onderdeel van dergelijke strategieën, wat een duidelijk pad toont naar het verminderen van de koolstofvoetafdruk.
4. Financiële implicaties: De CSRD behandelt ook de financiële aspecten van duurzaamheid. Elektrificatie van wagenparken kan op lange termijn leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen, wat relevant is voor financiële rapportage onder CSRD. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
B. Relevantie voor CSDDD
Hoewel de CSDDD zich meer richt op due diligence-procedures dan op rapportage, is de elektrificatie van commerciële voertuigen nog steeds zeer relevant:
1. Due diligence in de toeleveringsketen: Bedrijven moeten due diligence uitvoeren op hun toeleveringsketens om milieu- en sociale risico’s te identificeren en te beperken. De overgang naar elektrische voertuigen beïnvloedt de hele toeleveringsketen, van het sourcing van grondstoffen tot end-of-life management.
2. Klimaatverandering mitigatie: De CSDDD vereist dat bedrijven een plan hebben om ervoor te zorgen dat hun bedrijfsmodel en strategie compatibel zijn met de overgang naar een duurzame economie. Elektrificatie van commerciële wagenparken is voor veel bedrijven een belangrijke strategie in dit opzicht.
3. Risicobeheer: Bedrijven moeten risico’s identificeren en beoordelen die verband houden met klimaatverandering en andere milieukwesties. De verschuiving naar elektrische voertuigen helpt risico’s te beperken die verband houden met toekomstige regelgeving inzake emissies en afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Uitdagingen en kansen
Hoewel elektrificatie aanzienlijke kansen biedt voor naleving van beide richtlijnen, zijn er uitdagingen om rekening mee te houden:
– Infrastructuurontwikkeling: De behoefte aan robuuste laadinfrastructuur is cruciaal voor de wijdverbreide adoptie van elektrische commerciële voertuigen.
– Netwerkcapaciteit: Het waarborgen van voldoende capaciteit van het elektriciteitsnet om grootschalige elektrificatie te ondersteunen is een grote uitdaging die moet worden aangepakt.
– Technologische vooruitgang: Voortdurende verbeteringen in batterijtechnologie en voertuigbereik zijn noodzakelijk om elektrische commerciële voertuigen haalbaar te maken voor alle soorten operaties.
– Financiële prikkels: Veel Europese landen bieden belastingvoordelen en stimulansen voor emissievrije commerciële voertuigen, wat kan helpen om initiële kosten te compenseren en adoptie aan te moedigen.