(Wereldwijd) 1000 miljard financiering nodig voor groene handelsvaart
De scheepvaartsector heeft meer dan 1.000 miljard dollar aan investeringen nodig om te verduurzamen. Dat meldt bij het Amerikaanse investeringsadvieskantoor T. Rowe Price in een persbericht. Rederijen moeten daardoor fors investeren om aan strengere milieueisen te voldoen. Volgens bij T. Rowe Price vraagt deze ontwikkeling om financiering.
- IMO verscherpt klimaatdoelen: netto-nul uitstoot rond 2050
- Maersk bestelt zes methanol-aangedreven containerschepen bij Yangzijiang
- Ørsted geeft blauwe obligatie uit voor duurzame scheepvaart
Scheepvaart verantwoordelijk voor 3% wereldwijde uitstoot
De scheepvaart transporteert 90% van de wereldhandel, maar is ook verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde broeikasgasemissies. Verduurzaming van de handelsvloot is volgens experts dan ook noodzakelijk. Zo werd in 2023 werd het eerste containerschip met dual-fuel motor op groene methanol in gebruik genomen. De Deens maritiem vrachtvervoerder Maersk bestelde onlangs zes vergelijkbare schepen bij een scheepsbouwer. Verwacht wordt dat de vraag naar groenere vrachtschepen verder zal gaan toenemen.
Financiering duurzame scheepvaart
Energiebedrijf Ørsted gaf in 2023 een blauwe obligatie uit. De opbrengst financiert duurzame scheepvaart en herstel van mariene ecosystemen, waarin onder andere APG investeert. Naast alternatieve brandstoffen zijn investeringen nodig in energie-efficiëntie en nieuwe scheepsontwerpen. Scheepsbouwers spelen een sleutelrol bij het ontwikkelen van deze innovaties. De eerste netto-nul emissieschepen worden rond 2030 verwacht.
1. Commerciële bankleningen
Commerciële bankleningen blijven een van de meest voorkomende en geschikte financieringsopties voor containerschepen. Kenmerken van bankfinanciering zijn:
– Relatief gemakkelijker te verkrijgen in vergelijking met andere financieringsbronnen
– Veranderen de eigendomsstructuur van het bedrijf niet
– Bieden discretie bij het gebruik van fondsen zonder openbare bekendmaking
– Vaak gebaseerd op bestaande relaties tussen rederijen en banken
2. Private equity
Private equity is een belangrijke financieringsbron geworden voor de scheepvaart, inclusief containerschepen. Kenmerken van private equity-financiering zijn:
– Mogelijkheid om snel te handelen bij deals
– Meer flexibiliteit in het structureren van voorwaarden vergeleken met traditionele bankleningen
– Kan creatieve oplossingen bieden voor bedrijven die niet aan alle standaard leningcriteria voldoen
3. Leasing
Leasing is een groeiende financieringsoptie geworden voor containerschepen. Kenmerken van leasing zijn:
– Speelt in op de verminderde beschikbaarheid van traditionele bankleningen
– Biedt een alternatief wanneer kapitaalmarkten onbetrouwbaar zijn voor redelijk geprijsd eigen vermogen
– Stelt rederijen in staat schepen te verwerven zonder de initiële kapitaaluitgave