Weekers wil fiscale bijtelling auto eerlijker maken
Vervolgens maakt het niet meer uit hoeveel privékilometers er mee wordt gereden. Volgens John Boer van Grant Thornton gaan werkgevers er met deze aanpassing niet direct op vooruit. Weekers wil daarin onderscheid aanbrengen. Iemand die veel privékilometers rijdt met de auto van de baas, gaat meer betalen dan iemand die maar weinig privé rijdt. Hij wil met de autobranche in overleg over hoe zijn gestaffelde en ‘faire’ bijtelling kan worden ingevoerd.
Volgens John Boer, senior belastingadviseur bij Grant Thornton, kan de aanpassing op een groot drama uitlopen, met name voor de werkgevers. Hij zegt hierover: “Daar waar het streven is om minder regels te hebben en vooral administratieve lastenverlichting, zal eerder sprake zijn van het tegengestelde. Er zijn nu al 6 verschillende bijtellingspercentages op basis van de CO2-uitstoot met overgangsregelingen; als daar nu nog kortingspercentages bijkomen, is het nauwelijks meer bij te houden. Bovendien, wie een lagere bijtelling wil, zal een sluitende kilometeradministratie moeten bijhouden. Wie gaat dat controleren? Een werkgever zit daar niet op te wachten. Misschien kunnen we Beschikkingen beperkt privegebruik aanvragen bij de belastingdienst? En wat als er achteraf blijkt dat toch meer dan beperkt privegebruik is geweest? Moet de werkgever dat dan constateren en in de loonadministratie aanpassen en de extra belasting verhalen op de werknemer? Of gaat de belastingdienst dan naheffen bij de werknemer, inclusief de werkgeverpremies?”
Kortom, Boer is van van mening dat het er vooralsnog niet beter van wordt, maar is benieuwd naar concretere plannen.
Weekers zei ook dat hij nog nadenkt over hoe hij tegemoet gaat komen aan moties van de Tweede Kamer over de oldtimers. De Kamer wil dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind blijft voor mensen die een oldtimer als hobby hebben. Het ‘rijdend cultureel erfgoed’ wordt daarmee beschermd. Weekers overlegt nog met de autobranche over hoe dat kan worden vormgegeven. Hij wil wel dat mensen die een vervuilende oldtimer dagelijks gebruiken motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Mogelijk dat er een soort strippenkaart komt waarbij je met een oldtimer 20 of 25 dagen per jaar mag rijden zonder te worden belast.
De autobranche is positief over de plannen van Weekers. De sector hoopt dat er een bijtelling komt die ‘beter is voor de automobilist en de sector en eerlijker is’, verklaart branchevereniging RAI.
Bron: Grant Thornton