Waarom uw strateeg slaagt (of keihard faalt)
Wat maakt dat het Hoofd Strategie in de ene organisatie fantastische resultaten behaalt, terwijl een ander zijn opdracht maar lafjes voltooit? Die vraag onderzochten drie directeuren van het Ashridge Strategic Management Centre van Hult International Business School aan de hand van gesprekken met zo’n 55 topstrategen. De do’s en dont’s publiceerden ze op de website van de Harvard Business Review.
Koppel de vaardigheden van de strateeg aan de uitdagingen van de organisatie
Wie het meeste uit z’n nieuwe Hoofd Strategie wil halen, zorgt dat diens persoonlijkheid matcht met het soort uitdagingen van de organisatie. Zo doen bedrijven die nieuwe markten willen veroveren of expansieplannen hebben, er goed aan een strateeg te kiezen die kan provoceren. Of te kiezen voor een, in de woorden van de CEO van kantoorgroothandel Staples, ‘in your face kind of guy’.
Wanneer de prioriteiten van de organisatie veranderen….
…moet het Hoofd Strategie dat dus ook. Wanneer de koers van de organisatie wijzigt, past de Chef Strategie lang niet altijd bij de nieuwe richting. Toen Staples na een periode van expansie moest bezuinigen en het management een nieuwe focus kreeg, verving de organisatie de Hoofd Strategie door een strateeg die de business door en door kende, diepe relaties kon bouwen en veel draagvlak had bij het topmanagement.
Onderschat nooit de cultuurfit
Recruitment 1.0. Iemand kan een geweldige visie hebben, maar als hij of zij geen voet aan de grond krijgt in de organisatie, is het vaak snel gedaan.
Pas de functie aan op de persoon
Als vervolg op de cultuurfit: wanneer een strateeg fantastisch past in de cultuur (of zijn sporen in de organisatie al heeft verdiend) loont het soms de functie aan te passen op de persoon. De onderzoekers noemen een organisatie waar de Hoofd Strategie opklom van een lijnfunctie naar het management, een functie die voor hem gecreëerd werd vanwege zijn diepgaande kennis van de branche en de goede, nauwe samenwerking met de CEO.
Voorkom dubbelingen in het team
Wilt u een topstrateeg van buiten aantrekken? Kijk dan eerst even binnen rond. Soms dekken de strategische vaardigheden van andere topmanagers al een deel van de functie af. Dat bespaart een hoop kosten, maar voorkomt ook dat andere topmanagers zich gepasseerd voelen.
Of doe zoals een CEO van een groot communicatiebedrijf deed. Wanneer bleek dat zijn nieuwe Chief Strategy weinig nieuwe inzichten bood omdat hij die al kreeg van zijn CIO, besloot hij anders. Hij ontsloeg de nieuwe Chief Strategy en nam een junior analist aan om zijn ‘nieuwe’ strategisch adviseur – de bestaande CIO – te ondersteunen.