Vijf cruciale lessen: succesvolle innovatie

Tips om te innoveren op jouw financiële afdeling, divisie en jouw bedrijf.

Je kunt innovatie niet leren uit een boekje, schrijft Van Wulfen deze maand… in een boekje. Dat heet: ‘Inspiratie voor Innovatie’. De auteur was dertig jaar marketeer in de voedingsindustrie. Zijn vijf gouden tips om een idee een geslaagde innovatie te maken:

1 Begin met focus

Werk aan meerdere ideeën tegelijk, want van de zeven goedgekeurde ideeën wordt er gemiddeld slechts één succesvol. Kies op een gegeven moment voor het meest veelbelovende idee, dus stop tijdig met je minder kansrijke initiatieven.

2 Top-ideeën zijn relevant, maakbaar en levensvatbaar

Wil er er zelf echt mee aan de slag, want jij moet het project trekken, maar vraag je ook af of het relevant is voor de directie? Bedenk of het product of de dienst redelijk makkelijk te maken is, eventueel in samenwerking met externe partners die iets verder met een technologie zijn. Reken ook uit of jouw product voldoet aan de omzet- en margedoelen van jouw organisatie. Of als je in de non-profitsector werkt: kan het idee worden gefinancierd door overheidssubsidies? Monopoliseer je innovatie niet, want dan gaat de rest van de afdeling achterover leunen.

3 Focus op jouw innovatie

Formuleer echt goede antwoorden op de zes w’s: Waarom? (willen we innoveren), Wie? (is de doelgroep), Waar? (regio’s, markten, landen), Wat? (product, dienst of businessmodel), Wanneer? (op welk moment ga je het introduceren?) en Welke? (aan welke criteria moet het nieuwe concept voldoen qua omzet en winstmarge?)

4 Innoveer gestructureerd

Kies het juiste moment voor jezelf en de organisatie. Kies daarna een stip op de horizon door een innovatie-opdracht te formuleren. Vervolgens verken je trends en bedenk je ideeën. Dan ga je experimenteren om je idee te verbeteren en ten slotte: schaal op en volhard – ook als het lastig wordt.

5 Je moet het juiste karakter hebben

In een onderzoek formuleren Jack Zenger en Joseph Folkman tien karaktereigenschappen van innovatieve leiders. 
1 Ze tonen een heldere strategische visie
2 Zijn sterk gefocust op de klant
3 Zorgen voor een klimaat van vertrouwen
4 Doen altijd wat het beste is voor de organisatie en klant
5 Stimuleren een cultuur van open communicatie
6 Overtuigen
7 Blinken uit in het stellen van (op het eerste gezicht) onmogelijke doelen
8 Benadrukken snelheid
9 Zijn openhartig
10 Inspireren en motiveren door actie 

Gerelateerde artikelen