Vendex KBB verkoopt zes dochterondernemingen aan CVC

Koninklijke Vendex KBB N.V. heeft het voornemen een zestal concernondernemingen in één transactie over te dragen aan de internationale investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.

De zes ondernemingen zijn de Hans Anders-optiekgroep, de Siebel-juweliersgroep, Kijkshop, Perry Sport, Prénatal en Scapino. Deze ondernemingen exploiteren elf winkelformules met ruim 8.000 medewerkers, bijna duizend vestigingen en een netto-omzet van ruim 700 miljoen euro (2001/02).

Vandaag hebben Vendex KBB en CVC een principe-overeenkomst bereikt over de beoogde transactie. De medewerkers van de betrokken ondernemingen, de vakorganisaties en de SER zijn geïnformeerd. CVC zal, samen met het huidige management, de over te nemen winkelformules ongewijzigd voortzetten en zich sterk gaan richten op groei. De overdracht aan CVC zal geen materiële gevolgen hebben voor de medewerkers. Onder het voorbehoud van een positief advies van de Centrale Ondernemingsraad van Vendex KBB en goedkeuring van de relevante mededingingsautoriteiten zal de overname door CVC per 1 juni a.s. worden geëffectueerd.

Vendex KBB ontvangt voor de zes ondernemingen een overnamesom van 394 miljoen euro (waarvan 10 miljoen euro in de vorm van een uitgestelde betaling). Dit komt neer op 7,8 keer het bedrijfsresultaat van de verkochte activiteiten en op 5,6 keer de EBITDA. De transactie resulteert in een boekwinst van circa 145 miljoen euro.

De verkoop van de zes ondernemingen past in de concernstrategie om de portefeuille winkelformules te stroomlijnen teneinde de noodzakelijke (financiële) ruimte te creëren voor expansie van een geselecteerd aantal formules, waarvan de meeste internationale ambities hebben en kansrijk zijn zich tot Europese speler te ontwikkelen.

Door de beoogde verkoop wordt de structuur van Vendex KBB in één keer sterk vereenvoudigd. De zes ondernemingen exploiteren samen elf van de 26 winkelketens van het concern, maar maken slechts 15 procent van de concernomzet uit.

Bovendien wordt de portefeuille winkelformules aanzienlijk minder gediversifieerd en teruggebracht tot vier samenhangende groepen: Warenhuizen (HEMA, V&D en de Bijenkorf), Fashion (M&S Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today), Doe-Het-Zelf (Praxis, Formido en de over te nemen Brico-keten in België) en Elektronica (Dixons, Dynabyte, It’s en Modern Electronics). Voor Warenhuizen, Fashion en Doe-Het-Zelf is een proces van internationale expansie in gang gezet.

HEMA verwacht binnen drie jaar het aantal winkels en de omzet in België te verdubbelen. Voorts zal HEMA met enkele proefwinkels de mogelijkheden testen in Duitsland. De Bijenkorf heeft het afgelopen jaar drie modewarenhuizen toegevoegd en zal dit najaar en volgend voorjaar nog twee nieuwe warenhuizen openen (Enschede en Maastricht). V&D concentreert zich na tien jaren van sterke resultaatstijging en expansie met kleinere vestigingen thans op revitalisering van de formule.

M&S Mode is in vijf landen actief (Benelux, Duitsland en Frankrijk) en versnelt met name de expansie in Frankrijk. Komend najaar opent M&S Mode een aantal testwinkels in Spanje. Hunkemöller is na de entree vorig jaar in Denemarken en de opening van testwinkels in Frankrijk in zes landen actief. Ook voor deze formule is verdere internationale expansie voorzien. Claudia Sträter verkent op dit moment de mogelijkheden voor de opening van winkels in Duitsland en Engeland.

De activiteiten in doe-het-zelf zijn eveneens fors uitgebreid, aanvankelijk in Nederland door de overname van de Nederlandse Marktkauf-vestigingen ten behoeve van de expansie van Praxis, en sinds kort ook internationaal door de eind maart aangekondigde overname van Brico in België. Het concern wordt hierdoor een van de leidende partijen in de doe-het-zelfmarkt in de Benelux.

De elektronicagroep is geheel georiënteerd op de Nederlandse markt en heeft daar een leidende positie. De succesvolle formules Dixons, Dynabyte en It’s zullen in deze markt verder expanderen. De verliesgevende keten Modern Electronics werkt aan rendementsherstel onder meer door nauwe samenwerking met It’s, bij welke formule eerder dit jaar de back-office is ondergebracht.

CVC streeft naar verdere groei winkelketens
Bij het besluit de zes eerder genoemde ondernemingen te verkopen heeft meegespeeld dat deze ondernemingen nauwelijks synergie hebben met de overige activiteiten van het concern en bij de nieuwe moeder meer mogelijkheden krijgen om verder te groeien. CVC Capital Partners is een internationale investeringsmaatschappij die zich vooral ten doel stelt om als lange-termijnbelegger verworven ondernemingen verder te laten expanderen, autonoom en door middel van acquisities.
CVC beheert in Europa meer dan 10 miljard euro aan vermogen en heeft kantoren in verschillende Europese landen, Azië en Australië.

Recente investeringen van CVC in Nederland zijn: Cementbouw (Gamma, Karwei en andere bouwmaterialen), Kappa (industriële verpakkingen), Acordis (vezels), Bols (gedistilleerd), Wavin (kunststof buizen), Veen en Bosch & Keuning (uitgeverijen). Bekende buitenlandse ondernemingen waarbij CVC betrokken is, zijn onder meer de grote Franse ondernemingen BSN (glas) en Naperis (bouwmaterialen) en de Belgische producent van verlichtingsarmaturen Massive.

Kenmerken verkochte ondernemingen
De beoogde desinvestering omvat zes ondernemingen met samen elf bekende winkelformules. Onderstaand een beknopte beschrijving van deze formules.

Hans Anders-groep
De Hans Anders-groep is actief met twee optiekformules: Hans Anders Opticiens en Het Huis Opticiens, met samen meer dan 400 winkels. Beide formules zijn al jaren succesvol en behalen een uitstekend rendement. Hans Anders is met 224 winkels een van de grootste opticiens in Nederland en is met 20 winkels ook aanwezig in België. De formule is actief in het lage-prijzensegment. Het Huis Opticiens is een optiekketen aan de bovenkant van de markt. Met 137 vestigingen (waarvan 66 aangesloten zelfstandige optiekwinkels) neemt Het Huis Opticiens in dit segment van de Nederlandse markt een vooraanstaande positie in. De groep verkoopt ook hoortoestellen via het eigen concept Hans Anders Hoortoestellen en de recentelijk van zusteronderneming It’s overgenomen speciaalzaakketen Van Boxtel (29 winkels).

Kijkshop
Kijkshop is een uniek concept. In de vitrinewinkels wordt van een breed assortiment artikelen één exemplaar met uitvoerige productinformatie en prijs gepresenteerd achter glas. Hierdoor wordt de winkeloppervlakte optimaal benut en kan de consument zeer efficiënt winkelen in een compacte en aangename ambiance. Het assortiment is zeer veelzijdig en actueel, met een accent op scherp geprijsde kwaliteitsproducten. Met 109 vestigingen heeft de formule in Nederland een landelijke dekking.

Perry
Perry is dé toonaangevende sportformule in Nederland. Het assortiment bestaat uit sportkleding en sportartikelen, fitness-, outdoor-, trekking- en kampeerbenodigdheden. Naast de actuele collecties internationale A-merken zijn er sterk gepositioneerde eigen merken (INQ en Wildebeast), die door de consument als A-merk met een gunstig prijsimago worden beschouwd. Perry heeft 40 winkels in Nederland, waaronder een aantal megastores.

Siebel-groep
De Siebel-groep is marktleider in de Nederlandse juweliersbranche, met in totaal 141 winkels. Tot de groep behoren vijf formules, die beantwoorden aan de consumentenbehoefte op elk niveau. De formules zijn: Schaap & Citroen (gericht op het hoogste niveau; 11 winkels), Siebel Juweliers (de grootste juweliersformule in het middensegment; 45 winkels), Lucardi Juweliers (drempelvrije inloopwinkels in de populaire prijsklassen; 76 winkels), Het JuweliersHuis (franchiseformule voor juweliers buiten de grote steden; 8 winkels) en Juwel Exchange (winkel te Rotterdam waar de consument zelf gebruikte sieraden aanbiedt).

Scapino
Scapino is een van de belangrijkste aanbieders in het segment van scherp geprijsde (sport)schoenen en kleding. Met schoenen is de onderneming marktleider in Nederland (180 winkels). Scapino is ook actief in België (16 winkels) en Duitsland (8 winkels).

Prénatal
Prénatal is de grootste Nederlandse keten van babyspeciaalzaken. Naast kleding voor aanstaande moeders, baby’s en peuters bestaat het assortiment uit artikelen die gebruikt worden tijdens de zwangerschap en in de eerste jaren daarna. Aantal vestigingen: 79, waarvan 22 in franchise.