Van Praag en Kales starten nieuw bedrijf
Michael van Praag over de nieuwe onderneming “We combineren de kennis en ervaring die we beide hebben, in sport en business, en zijn ervan overtuigd dat we met deze combinatie marktleider kunnen worden. De inkomsten uit ‘merchandising’ zijn voor de grote internationale sport clubs van essentieel belang voor hun zakelijke gezondheid”. Van Praag heeft naast de jaren dat hij voorzitter was, een keten van luchthavenwinkels tot bloei gebracht, waarbij de nadruk ligt op electronica, camera’s, muziek, film en games. Frank Kales had, voordat hij leiding gaf aan Ajax, een succesvolle carrière bij IBM. Na IBM en Ajax heeft hij een reeks internet toepassingen gerealiseerd, waarmee op een veilige, eenvoudige manier verkopen aan fans ondersteund worden, in hun eigen taal, met nadruk op hun emoties en voorkeuren. Zo zal een Engelse fan, als hij/zij op de internet site komt, spelers, clubs en producten zien die hem/haar in het bijzonder aanspreken. Een vergelijkbare personalisatie vindt plaats voor Nederlandse, Duitse en fans uit andere landen. De twee pijlers van de nieuwe onderneming zijn “bricks” (House of Champions shops op luchthavens) en “clicks” (www. Fandreams.com).
De House of Champions luchthaven winkels en de Fandreams.com internetshop hebben grote Europese voetbalclubs en nationale elftallen in het aanbod vertegenwoordigd. Daarnaast wordt een ruim assortiment Formule 1 artikelen gevoerd en ook producten van de top Amerikaanse honkbalclub: de New York Yankees.
De omzet uit merchandising wordt voor grote sport organisaties steeds belangrijker, naast de inkomsten uit kaartverkoop en televisie rechten, zodat er veel steun is van clubs en leveranciers als Adidas, Nike, Umbro, Reebok. Gepersonaliseerde shirts van voetballers als Zinedine Zidane, Thierry Henry, Ruud van Nistelrooij, Rafael van der Vaart, Wesley Sneijder en andere toppers zijn direct leverbaar , zowel op de luchthavens van Frankfurt, en Dusseldorf, als op de internationale internet shop www.fandreams.com.
“We leveren alleen top producten, die grote en kleine fans willen hebben om de passie voor hun club of idool uit te stralen”, aldus Frank Kales, die zijn volledige energie gaat wijden aan de groei van de nieuwe onderneming. De internationale versies van de internetshop zullen in de komende weken beschikbaar komen, naast de Nederlandse en Engelse versies die thans beschikbaar zijn. Gezien de uitstekende voorzieningen die Nederland heeft op distributie gebied zullen alle leveringen plaats vinden vanuit het centrale magazijn in Hoofddorp, waar tevens het hoofdkantoor is gevestigd.