Unilever overstijgt verwachtingen
De belangrijkste reden voor de omzetgroei is de stijging in prijzen. 2,3 procent van de 7,2 procent komt uit volumestijgingen. 4,8 procent komt uit prijstoenames. De omzet van Unilever komt uit op 9,571 miljard euro, een toename van zes procent ten opzichte van een jaar eerder. De grondstofprijzen stegen met euro 400 mln of 4,2% van de totale omzet in het afgelopen kwartaal.
De operationele winst steeg tegen constante wisselkoersen met 46% naar 1,82 miljard euro. terwijl de operationele marge uitkwam op negentien procent. Dit betreft een toename van 5,3 procent. Dit was inclusief 517 miljoen euro aan winsten op desinvesteringen. De nettowinst, beschikbaar voor gewone aandeelhouders, steeg in het eerste kwartaal van 1,013 miljard euro naar 1,339 miljard euro.
Bestuursvoorzitter Patrick Cescau van Unilever ligt de cijfers toe: ‘We hebben een goede start van het jaar gehad, met sterke autonome groei in alle categorieen en een onderliggende verbetering van de operationele marge’. Cescau stelt dat het concern blijft investeren in zijn merken, terwijl de nodige prijsmaatregelen worden genomen om een sterke stijging van grondstofprijzen het hoofd te kunnen bieden.
‘De gedisciplineerde uitvoering van onze strategie, gecombineerd met het voordeel van sterke merken, een productenaanbod dat tegemoet komt aan de dagelijkse behoeften van consumenten en onze brede geografische footprint, zorgen ervoor dat we goed gepositioneerd zijn om concurrerende groei meteen onderliggende verbetering van de operationele marge in 2008 te realiseren, ondanks uitdagende omstandigheden’, aldus de CEO.