The Phone House vraagt faillissement aan
Phone House ziet de verkopen al een tijd teruglopen. Daarnaast krijgt het bedrijf lagere vergoedingen van telecomoperators dan voorheen.
De belwinkels hebben ook last van een recente uitspraak van de Hoge Raad, die stelde dat consumenten jarenlang zijn misleid door telecombedrijven die deden alsof telefoons gratis werden verstrekt bij abonnementen. In feite betreffen de all-inpakketten echter leningen voor de toestellen. Telecombedrijven moeten daarom nu een duidelijke uitsplitsing maken tussen belkosten en de prijs van een telefoon.
Het faillissement is aangevraagd voor het hoofdkantoor en de zeventig eigen winkels van het bedrijf. De 74 franchisevestigingen vallen buiten het faillissement. Alle winkels van Phone House, dat 806 medewerkers heeft, blijven voorlopig open.
Curatoren onderzoeken de mogelijkheden voor een doorstart van het bedrijf.
Phone House schrapte in 2014 al circa tweehonderd banen om de verdeling tussen fysieke winkels en internetactiviteiten beter in balans te krijgen. Het bedrijf is sinds 1998 actief in Nederland, oorspronkelijk als onderdeel van het Britse Carphone Warehouse. Na diens fusie met het Britse winkelbedrijf Dixons werd Phone House in 2015 verkocht aan aandeelhouders van telecomretailer Optie1.
Het CFO-handboek biedt praktische tips om stabiel te blijven groeien in een snel veranderende markt. Behoud je voorsprong met de nieuwste inzichten en strategieën.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager