The Phone House vraagt faillissement aan

Belwinkelketen The Phone House heeft dinsdag faillissement aangevraagd. Het bedrijf heeft veel last van concurrentie door telecombedrijven en het scherpere toezicht op de aanbieding van telefoons bij abonnementen. Daardoor lukt het niet de resultaten te verbeteren.

Phone House ziet de verkopen al een tijd teruglopen. Daarnaast krijgt het bedrijf lagere vergoedingen van telecomoperators dan voorheen.

De belwinkels hebben ook last van een recente uitspraak van de Hoge Raad, die stelde dat consumenten jarenlang zijn misleid door telecombedrijven die deden alsof telefoons gratis werden verstrekt bij abonnementen. In feite betreffen de all-inpakketten echter leningen voor de toestellen. Telecombedrijven moeten daarom nu een duidelijke uitsplitsing maken tussen belkosten en de prijs van een telefoon.

Het faillissement is aangevraagd voor het hoofdkantoor en de zeventig eigen winkels van het bedrijf. De 74 franchisevestigingen vallen buiten het faillissement. Alle winkels van Phone House, dat 806 medewerkers heeft, blijven voorlopig open.

Curatoren onderzoeken de mogelijkheden voor een doorstart van het bedrijf.

Phone House schrapte in 2014 al circa tweehonderd banen om de verdeling tussen fysieke winkels en internetactiviteiten beter in balans te krijgen. Het bedrijf is sinds 1998 actief in Nederland, oorspronkelijk als onderdeel van het Britse Carphone Warehouse. Na diens fusie met het Britse winkelbedrijf Dixons werd Phone House in 2015 verkocht aan aandeelhouders van telecomretailer Optie1.

ESG staat hoog op de agenda van CFO’s. Ontdek hoe ESG een kans is voor waardecreatie, in plaats van een af te vinken verplichting. Experts Liu-Lindberg; Partner Business Partnering Institute en Dr. Menke; Principal Value Architect Jedox, delen waardevolle ervaringen en de nieuwste inzichten. Mis het niet: het Finance webinar ‘How Finance can drive value through ESG‘, 8 mei, 10:00 tot 11:00.

Gerelateerde artikelen