Sterke groei M&A-communicatie rechtstreeks gevolg van de toegenomen complexiteit
In de mergermarket Top 20 PR Firms Europe-ranglijst staat Hill & Knowlton, dat in alle financiële centra eigen vestigingen heeft, op een vijfde plaats. Op paneuropese schaal was Hill & Knowlton betrokken bij 24 transacties met een totale waarde van bijna 90 miljard euro.
Klanten die Hill & Knowlton Nederland in het afgelopen jaar in bij fusies en overnames adviseerde waren ondermeer Stork, Bank of America, Grolsch, Hero, Direct Wonen, CVC Capital Partners, Sonepar, IsoTis, en Rodamco Europe. Ook traden de communicatieadviseurs van Hill & Knowlton op als persoonlijk adviseur van CEO’s en CFO’s die als gevolg van een overname of door andere oorzaken in het nieuws kwamen.
Volgens Edwin van Wijk, group manager financial communications van Hill & Knowlton Nederland is de sterke groei op M&A-gebied een rechtstreeks gevolg van de toegenomen complexiteit van communicatie in fusie- en overnameprocessen. ‘Onze klanten beseffen dat voor een succesvolle transactie een combinatie van corporate, financiële en crisiscommunicatie nodig is. Wij bieden dit, zonodig aangevuld met marketingcommunicatie en interne/ verandercommunicatie.’
Volgens strategy director Frans van der Grint is vooral bij vijandige overnames van Nederlandse bedrijven door buitenlandse partijen het mobiliseren van third party endorsement cruciaal. ‘Bedrijven die dit niet organiseren zijn niet goed in staat de regie te behouden over de thema’s die in de publieke arena worden uitgespeeld. Daardoor verliezen ze de controle in het financiële slagveld en komt hun lot in handen van anderen.’
Behalve intensieve communicatiebegeleiding van bedrijven in een M&A-proces en crisistrajecten adviseert de financiële groep van Hill & Knowlton Nederland beursgenoteerde bedrijven waaronder Arcadis, Corporate Express, Draka, DSM, Holland Colours, Nedap, OCE, Unibail Rodamco en Vopak, op het gebied van financiële communicatie en investor relations.
Top 20 PR firms | ||||
Netherlands 2007 | ||||
Rank | Company Name | Value (EUR M) | Number of Deals | |
1 | FD | 89.804 | 14 | |
2 | Citigate | 55.035 | 19 | |
3 | Hill & Knowlton | 49.754 | 13 | |
4 | Brunswick Group LLP | 49.177 | 18 | |
5 | Maitland (AMO) | 35.865 | 7 | |
6 | Tulchan Communications | 27.126 | 3 | |
7 | Smithfield Consultant Limited | 26.452 | 4 | |
8 | Finsbury Group | 25.584 | 5 | |
9 | Ogilvy PR | 14.390 | 1 | |
10 | M:Communications | 13.596 | 4 | |
11 | Barabino & Partners | 9.000 | 2 | |
12 | Hering Schuppener Consulting (AMO) | 8.468 | 5 | |
13 | Joele Frank Wilkinson Brimmer Katcher | 6.815 | 3 | |
14 | Capital MS&L | 6.391 | 9 | |
15 | Broadgate Consultants Inc | 5.224 | 1 | |
16 | CNC AG | 3.720 | 2 | |
17 | ERGO Kommunikation | 3.300 | 1 | |
18 | Owen Blicksilver Public Relations Inc | 2.732 | 2 | |
19 | KEKST AND COMPANY | 2.612 | 3 | |
20 | Publicis Consultants | 2.612 | 1 | |
Notes: | ||||
based on announced deals, including lapsed and withdrawn bids | ||||
based on dominant target/seller or bidder geography | ||||
Includes all deals valued over USD 5m. Where deal value not disclosed, deal has been entered based on turnover of target exceeding USD 10m |