Spreker FM Dag Christian Kromme: Hoe word je een disruptieve organisatie?
In een sessie gefaciliteerd door FinanceFactor neemt Christian Kromme (ondernemer en spreker op het gebied van disruptieve innovatie en visie-ontwikkeling) tijdens FM Dag op 6 oktober de deelnemers mee op een reis naar de nabije toekomst.
Christian Kromme zal spreken op 6 oktober tijdens de FM Dag, een onmisbaar event voor financieel directeuren georganiseerd door FM.nl en FM Magazine rondom het thema Finance als Groeiversneller. Meld u alvast aan.
Iedereen kent de succesverhalen van disruptieve bedrijven, zoals Uber en Airbnb, maar wat doen deze bedrijven nou eigenlijk zo goed? Volgens Kromme speelt ‘humanification’ een grote rol. Dat is het vermenselijken van technologie. Dit vereist dat je weet waar je staat, wat je purpose is en waar de toekomst (in grote lijnen) heen gaat. “Disruptieve bedrijven lanceren altijd vanaf de schouders van iemand anders”, stelt Kromme. “Uber heeft ingezien dat alles wat ze nodig hadden er was: de mensen, het 4G-netwerk, de informatielaag, appstores, taxi’s, chauffeurs, et cetera. Alle lichten stonden op groen om te gaan leveragen.”
Kromme vergelijkt het met surfen. “Er komt een golf op ons af van disruptieve ontwikkelingen. Een goede surfer zoekt naar de juiste plek op het juiste moment om op die golf mee te kunnen liften, om snelheid te maken. Organisaties als Netflix doen hetzelfde.”
Zelf probeert Kromme dit toe te passen in de bloemenwereld. Daar staan bijna alle lichten op groen voor disruptie, maar is de logistiek nog een bottleneck. “Het versturen van een boeket kost nu nog bijna een tientje, maar met ontwikkelingen als bezorgdrones en autonome auto’s die er aan komen gaan die kosten snel omlaag.”
In elke industrie zal de exponentiële ontwikkeling van extreem krachtige technologieën zorgen voor een golf van disruptie. Kromme noemt het voorbeeld van extreem realistische virtual reality die ervoor zorgt dat je vanuit je woonkamer wereldwijd events kan bijwonen, op zo’n overtuigende manier dat je zou zweren dat je er echt bij bent. Dat gaat enorme impact hebben op de reiswereld. Of een robotkok – bestaande uit twee armen aan een rails – die een perfecte spaghetti kan klaarmaken en duizenden andere maaltijden. Hij is nu nog zeer prijzig, maar binnen afzienbare tijd komt hij binnen handbereik van de consument.
Wat moet de financial hiermee? Kromme adviseert hen voor hun eigen industrie de technologische golf uit te tekenen en de positie te bepalen waar ze op die golf kunnen gaan meesurfen en wat ze daarvoor nodig hebben. Er zijn daarnaast verschillende modellen beschikbaar om organisaties te helpen leren en innoveren. Holocracy is het model van continu hervormen. Zodra er ergens spanning ontstaat wordt dit meteen opgelost. De lean-startup is een andere: Zet je belangrijkste idee om in een prototype en laat mensen ermee spelen. Ga het vervolgens verder ontwikkelen. Veel tijd is er niet, besluit Kromme zijn betoog. “Deze ontwikkelingen spelen niet pas over 20 jaar. Denk eerder aan vijf tot tien jaar.”