Schadeclaims dreigen voor banken wegens lakse fraudeaanpak
De klant boekte maandenlang tienduizenden euro’s over van zijn werkgever, webwinkel Tom, naar zijn ING-rekening. ING moet 32.000 euro van de geleden schade vergoeden, ook al is webwinkel Tom geen klant van de bank, oordeelde de rechtbank Amsterdam in een recent vonnis.
De uitspraak opent de deur voor meer schadeclaims tegen banken die niet tijdig zijn opgetreden tegen fraude, zeggen advocaten in het FD. Het gerechtshof in Amsterdam velde een jaar eerder een vergelijkbaar oordeel in een zaak die schoenenwinkel Footlocker had aangespannen tegen ING.
“Na twee succesvolle claims, ligt het voor de hand dat er meer zullen volgen”, zegt advocaat en claimspecialist Jurjen Lemstra, die niet bij deze zaken betrokken is. “Zeker nu er steeds meer aandacht is voor de verantwoordelijkheid die banken hebben om financieel-economische criminaliteit te bestrijden.”
(ANP MediaWatch)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager