Ruim een derde van alle online transacties via mobiel

Smartphones voor het eerst populairder dan tablets voor aankopen in webwinkels. iPad vertegenwoordigt de hoogste gemiddelde transactiewaarde, gevolgd door laptops/pc's

Adyen, de leverancier van technologie voor het verwerken van wereldwijd betalingsverkeer, publiceert vandaag de Mobile Payments Index voor het vierde kwartaal van 2015 (september-december). Deze index brengt mobiele browsergebaseerde betalingstransacties in kaart die werden uitgevoerd via het platform van Adyen. Een van de opvallendste bevindingen is dat er voor het eerst meer dan een derde (34%) van alle wereldwijde browsergebaseerde betalingen werd uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Het vorige kwartaal bedroeg dit percentage nog 30 procent.
 
Aziatische betalingsmethoden jagen mobiele betalingen aan
De groei van het wereldwijde mobiele betalingsverkeer valt met name toe te schrijven aan belangrijke Aziatische betalingsmethoden, zoals JCB, UnionPay en Alipay. JCB was goed voor het hoogste aantal mobiele betalingen van alle geanalyseerde betalingsmethoden. 54% van alle JCB-betalingen die via het platform van Adyen verliepen, werd uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Dit vertegenwoordigt een stijging ten opzichte van 47 procent in het vorige kwartaal. Het aandeel van Alipay groeide tot 44 procent (vorige kwartaal 35%) en dat van UnionPay tot 31 procent (vorige kwartaal 23%).
 
“Mobiele betalingen via browsers en binnen apps vormen naar onze mening de belangrijkste groeimotor voor e-commerce,” zegt Roelant Prins, Chief Commerce Officer van Adyen. “Nu mobiel winkelen de voorkeur heeft voor shoppers wereldwijd, en betalingsmethoden zoals JCB meer dan de helft van alle betalingen via mobiel zien plaatsvinden, is het tijdperk van de ‘mobile-first-benadering’ aangebroken.”
 
In Europa bleef iDEAL (Nederland) stabiel op 49%. Open Invoice (Scandinavië en Duitsland) kwam uit op 47 procent, Bancontact/Mr Cash (België) op 39 procent en SEPA Direct Debit (geheel Europa) op 22 procent.
 
Smartphones zijn nu populairder dan tablets voor aankopen in webwinkels
Bezoekers van webwinkels gaven tot voor kort meestal de voorkeur aan tablets boven smartphones. Uit de nieuwe Index blijkt echter dat smartphones voor het eerst tablets hebben ingehaald bij online aankopen. Smartphones waren goed voor 17,5 procent van alle online transacties, en 16 procent in het geval van tablets. Het voorgaande kwartaal lagen deze percentages op respectievelijk 14 procent en 17 procent. Van alle betalingen voor digitale goederen vond 27 procent plaats vanaf mobiele telefoons tegenover 7 procent vanaf tablets. Deze cijfers komen overeen met die van het voorgaande kwartaal.
 
Smartphones streven tablets voorbij
Smartphones blijven qua mobiele betalingsvolumes aan terrein winnen. Hun wereldwijde aandeel groeide met 2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, tot een niveau van 68%. Voor tablets viel dit percentage uit op 32 procent. Smartphones winnen al meer dan tien kwartalen achtereen aan marktaandeel.
 
Wat regio’s betreft viel het gebruik van smartphones in Azië aanzienlijk hoger uit dan dat van tablets. 29,5 procent van alle online betalingstransacties werd voltrokken via een smartphone, en slechts 4,5 procent via een tablet. In Europa en de Verenigde Staten was sprake van een gelijkwaardige, doch minder nadrukkelijke trend. In Europa werd 23 procent van alle online betalingen uitgevoerd vanaf een smartphone en 11 procent vanaf een tablet. In Verenigde Staten vond 23 procent van alle betalingstransacties plaats via smartphone en 8 procent via een tablet.
 
De iPad vertegenwoordigt het hoogste gemiddelde transactievolume
Ondanks de ongekende populariteit van smartphones ten opzichte van tablets voor online aankopen in alle regio’s en verticale markten, valt er toch een lichtpuntje aan te wijzen voor tablets. De iPad vertegenwoordigde met 107 dollar namelijk de hoogste gemiddelde transactiewaarde van alle typen mobiele apparaten. Daarmee liet de iPad niet alleen smartphones achter zich, maar ook de traditionele koploper, oftewel de categorie laptops/pc’s ($86), evenals de iPhone ($83) en smartphones met Android ($73).
 
50 procent van alle Britse online betalingstransacties is mobiel
Wat individuele markten betreft blijft het Verenigd Koninkrijk koploper in mobiele betalingen. 49 procent van alle online betalingstransacties werd uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Bij smartphones lag dit percentage op 34 procent. Andere landen waar sprake was van een hoog percentage mobiele betalingen waren Nederland met 35 procent (waarvan 23% via een smartphone) en Zweden met 32 procent (waarvan 25% via een smartphone).
 
Over de Adyen Mobile Payments Index
De Adyen Mobile Payment Index brengt sinds juni 2013 de snelle opkomst in kaart van mobiele technologie als betalingskanaal. De Index biedt inzicht in verschillende toestellen, marktsegmenten en geografische trends. De Adyen Global Mobile Payments Index is gebaseerd op wereldwijde informatie over mobiele betalingen die Adyen verzamelt. Mobiele betalingen binnen apps worden buiten beschouwing gelaten.
 

Gerelateerde artikelen