‘Denk aan de risico’s van Big Data’
Big Data is een van de nieuwste buzz-woorden, maar het bedrijfsleven doet er nog weinig mee. Ze verzamelen weinig data, zijn onbetrouwbaar/verouderd of managers weten niet zo goed hoe je ze optimaal kunnen gebruiken in bepaalde processen, zoals het opstellen van een balans.
Hans Giesbers van DDC Company vertelde dat bedrijven best open tegenover consultants zijn met hun data. Ze delen hun gegevens vrij makkelijk: er ligt geen probleem bij hen om Big Data te delen en te discussiëren over de kansen en mogelijkheden die de gegevens bieden.
Lees ook: De glazen bol van real-time data
“Het gaat er om: wat ga je ermee doen?”, vertelde Dagmar van van Planning Company: “Je moet kunnen filteren. Je moet focus hebben. Je moet weten waar je heen wilt, dan weet je ook welke data je moet hebben om je verder te helpen bij dat proces. Bedrijven moeten durven te sturen op de informatie die uit Big Data komt. Weinigen echter weten de goede vraag te stellen”.
Planning Company is een fintechbedrijf en gespecialiseerd in het genereren van financiële managementinformatie en forecasting voor strategische besluitvorming voor bedrijven en organisaties. Adviesbureau Sidetrade was ook aanwezig op Financial Systems en ziet dat vooral de grootste bedrijven met Big Data bezig zijn. Het mkb heeft het probleem dat het niet zoveel geld heeft, maar vooral dat ze te weinig data hebben.
Giesbers benoemde ook de keerzijde van de medaille: “Je moet goed kijken of je iets kùnt met Big Data. Maar ook letten op je data. Ondernemingen en organisaties hebben er nog weinig controle over. Zie wat er vandaag (4 oktober) is gebeurd met de Russische spionnen die in Nederland zijn betrapt op spionage. Dus: maak je ook zorgen over Big Data. Denk ook aan de risico’s.”