Randstad tegen Uber: kom maar op
Volgens hem komt er bij uitzenden meer kijken dan technologie alleen. “Er zit ook wat menselijks in dit vak. Bedrijven willen niet alleen krachten inhuren via een platform. Ze willen bijvoorbeeld ook even kunnen bellen'', aldus de Randstad-baas, die verder benadrukt dat zijn concern ook de nodige technologie in huis heeft. Met Monster heeft Randstad volgens Van den Broek tevens de op een na grootste cv-database ter wereld, na LinkedIn.
Uber op uitzendmarkt
Zakenkrant Financial Times meldde onlangs dat Uber zich met een nieuw dochterbedrijf wil gaan toeleggen op de uitzendmarkt voor tijdelijk personeel. Met Uber Works wil het bedrijf personeel op zeer korte termijn aanbieden voor projecten en evenementen. Te denken valt daarbij aan obers en beveiligers. Het is nog niet duidelijk wanneer Uber Works echt van start gaat.
Randstad slaagde er in het derde kwartaal wederom in om zijn omzet en winst op te krikken. Maar in Europa merkte de uitzendreus wel dat de groei aan het afzwakken is. Dat komt vooral door de automobielsector. Toch wil Van den Broek niet spreken van moeizame marktomstandigheden. Bij de Amerikaanse activiteiten versnelde de omzetgroei juist.
Betere cijfers
Randstad profiteert al periodes lang van de aanhoudende vraag naar personeel. In Nederland roept het bedrijf al zeker twee jaar dat er sprake is van een tekort aan krachten in de techniekbranche. Een bijkomend voordeel voor Randstad is dat het concern door die sterke vraag hogere prijzen kan rekenen voor zijn diensten. Het uitzendconcern zag zijn marges in het derde kwartaal dan ook verbeteren.
De totale omzet, aangepast voor bijvoorbeeld wisselkoers- en kalendereffecten, steeg op eigen kracht met zo'n 3 procent in vergelijking met een jaar eerder en kwam uit op 6 miljard euro. Het onderliggende bedrijfsresultaat ging met 4 procent omhoog tot 299 miljoen euro. Onder de streep resteerde een nettowinst van 190 miljoen euro, tegen 165 miljoen euro in het derde kwartaal vorig jaar. (ANP)