Proxima: “CFOs vaak onbewust van het verbeterpotentieel bij procurement” (advertorial)
Of het nou om marketing, IT, het aannemen van tijdelijk personeel of de aanschaf van twintig pennen gaat, de verantwoordelijkheid voor inkoop is vaak diffuus bij grote bedrijven en versnipperd over diverse budgetten en business units. “Heel veel bedrijven weten ook niet hoeveel ze hier aan uitgeven. In gesprekken met CFO’s geven ze vaak toe dat ze er eigenlijk nog nooit aan gedacht hebben. Onbewust onbekwaam, noem ik dat.”
Volgens onderzoek van Proxima dat binnenkort officieel gepresenteerd wordt, schatten CFO’s van Britse bedrijven uit de internationale top 500 dat ze zo’n 40 procent van hun budget aan non labor t spend uitgeven. “In werkelijkheid gaat gemiddeld tweederde en vaak zelfs 70 of 80 procent naar leveranciers,” zegt Huisman. “Ik vind dat fascinerend en ik ben heel benieuwd naar de percentages in Nederland. Het heeft ook met het imago van procurement te maken. Ga maar na: Bij hoeveel bedrijven zit er een inkoopdirecteur in de raad van bestuur?”
Voor Huisman optimalisatie van bedrijfsvoering is een passie, die hij opbouwde tijdens zijn tijd bij Albert Heijn, Makro en A&P Supermarkten in de jaren 90 en daarna als één van de sleutelfiguren bij Accounting Plaza, het verzelfstandigde servicebedrijf van Ahold. Hij keerde dat bedrijf eind vorig jaar na dertien jaar met pijn in zijn hart de rug toe, nadat Accounting Plaza (waarin Huisman ook een klein belang had) werd verkocht aan de internationale dienstverleningsgigant Genpact. “Het was één van de leukste dingen die ik ooit gedaan heb, maar de cultuur veranderde en ik ben niet iemand voor zo’n enorm bedrijf. Het veranderde van een club van 600 mensen met het hoofdkantoor in Wormer naar een bedrijf met 55.000 mensen en een Europees hoofdkwartier in Roemenië,”
Proxima is een 300-koppig Brits bedrijf met een hoofdkantoor in Londen en een shared service centre in Wales met 100 personeelsleden. “Wist je dat de lonen daar vergelijkbaar zijn met India en Oost-Europa? Ik niet,” zegt Huisman, die officieel Client Services Director Europe is. De firma is inmiddels marktleider op het gebied van procurementoplossingen in het Verenigd Koninkrijk en timmert ook flink aan de weg in de Verenigde Staten. “Mijn opdracht is om voet aan de grond te krijgen in Europa waar we inmiddels 3 klanten hebben.”
Huisman’s collega Guy Strafford noemde onlangs het paardenvleesschandaal als iets wat voorkomen kan worden als procurementspecialisten naar optimalisaties in de hele keten streven . De Nederlander vindt het een goed voorbeeld – vooral omdat het benadrukt dat het bij inkoop niet om de laagste prijs gaat. “Als je als inkoper zoveel kilo rundvlees besteld, maar het mag niks kosten dan gaat de leverancier uitwegen zoeken om toch nog wat te verdienen. Dan krijg je dit soort situaties!”
Een ander voorbeeld is British Airways, een klant van Proxima, zegt Huisman. “Als zij de vliegtuigmaaltijden willen veranderen en de enige specificatie is de prijs dan sturen de leveranciers op een scherpe prijs . Maar wordt het dan een smakelijke maaltijd? Als je er anders mee omgaat en je bent bereid om een pound of een euro extra te betalen, dan kan dat extra passagiers opleveren. Het levert trouwens veel meer op als je de supply chain optimaliseert waardoor je t minder maaltijden hoeft weg te gooien.”
Huisman heeft al een aantal zeer uiteenlopende klanten in Europa, van Kraft Foods in Zwitserland tot het Europese deel van het contract dat Proxima met de Amerikaanse platenmaatschappijen Universal Music heeft. “Onze eerste echte Nederlandse klant is CSM, waar we werken voor de recent verkochte bakkerijdivisie.” Daarbij mag het mantra wel luidden dat het om margeverbetering en strategische positionering van de inkoop gaat, maar Proxima belooft klanten op de website ook dat het consistent voor 8 tot 15 procent kostenvermindering kan zorgen.
Kleine klanten gaat Proxima niet voor. “Het heeft wel enig volume nodig: onze grens is een minimum van 80 tot 100 miljoen euro indirect spend per jaar. Er zijn al veel advies- en procurementbureautjes die de kleinere firma’s goed kunnen bedienen.” Huisman heeft veel kennis in de Nederlandse retail, een logische vijver voor hem om naar klanten te vissen. Maar het concept van Proxima werkt voor elk bedrijf, zegt hij. “Ze hebben allemaal auto’s, telecom en logistiek nodig. Voor klanten is het belangrijk dat je hun markt kent. Dus als ik bijvoorbeeld naar een energiebedrijf in Finland ga neem ik onze energiespecialisten mee.”
Volgens Huisman is het “waanzinnig leuk” om bedrijven bewust te maken van de versnipperde kosten die door het bedrijf heen gemaakt worden. “Ik praat het liefst met mensen die strategisch en toekomstgericht willen denken. Financiële mensen zoals CFO’s snappen dit vaak eerder, terwijl het verhaal voor CPOs bedreigend kan aanvoelen – dat is het overigens niet!” Om bedrijven efficiënter te maken zet Proxima doorgaans het eigen shared service centre in. Bovendien kennen we de recente ontwikkelingen en de leveranciers in alle denkbare indirect spend sectoren. “ We zijn continu in de markt en hoeven niet eerst informatie bij de markt in te winnen met een RFI,l – dat scheelt tijd.” Dat betekent niet dat Proxima snelle, magische oplossingen voorstaat: “Wij gaan het liefst minstens drie tot vijf jaar aan de slag met een klant, zodat we de processen fundamenteel kunnen veranderen, de procurement strategisch kunnen positioneren en de marges blijvend kunnen verbeteren.”
Proxima was bewust op zoek naar een Nederlander met ervaring, weet Huisman. “Ze hebben het eerder in Europa geprobeerd in Spanje en Frankrijk , maar de meeste bedrijven in het zuiden van Europa denken nog steeds dat ze alles beter zelf kunnen doen. Uitbesteden is daar geen gemeengoed. Nederlanders en Scandinaviërs hebben bovendien voordelen, want Engels is voor ons geen probleem en we zijn vaak geïnteresseerd wat er in Engeland en Amerika gebeurd.” Voorlopig werkt Huisman vanuit zijn huis , maar dat zal veranderen als Proxima goed van de grond komt in Europa, verwacht hij. Grinnikend: “Eerst de groei, dan pas het kantoor aan de Keizersgracht!”
Proxima is a leading international procurement service provider that takes full responsibility for handling an organisation’s third party cost base on an actively managed, long-term basis. With an approach that centers on helping companies spend well and maximize value from their operations, Proxima now manages over £6 billion in operational spend from clients across a broad range of industries including financial services, consumer and leisure products, healthcare and media and entertainment.
For more information, please visit www.proximagroup.com