Primark nog altijd allergisch voor e-commerce

Het digitale kanaal zou te veel marge kosten.

Zelfs het coronavirus heeft de top van Primark er niet toe gebracht om e-commerce omarmen. En dat zit er voor de nabije toekomst ook niet in.

CEO George Weston van moederbedrijf Associated British Foods (ABF) lijkt onvermurwbaar, of overtuigd van zijn strategie, in een interview met de Financial Times. E-commerce komt er bij zijn budgetketen niet in. ‘Wen er maar aan’, vat hij het stellig samen aan de krant.

In het vraaggesprek profileert Weston zijn keten als een winkelbedrijf dat zich enkel en alleen in de fysieke wereld wil laten zien. Daar komt het aanbod het beste tot zijn recht. Op internet zou het een van vele verkopers van goedkopere spulletjes zijn en die strijd wil de Brit niet aan. Het digitale kanaal zou te veel marge kosten.

Het coronavirus heeft hem ook niet op andere gedachten gebracht. Ja, de beoogde winst van een miljard pond pakte uiteindelijk twee derde lager uit. Maar de hypothese dat de consument sinds de pandemie de fysiek retail overboord heeft gezet, gaat er bij de topman niet in.

Op Primark.com kunnen klanten overigens wel kleding en woninginrichting bestellen, maar ze moeten alsnog naar de winkel om hun order op te halen.

Gerelateerde artikelen