Pieter Pot vraagt klanten geld om vooruitbetalingen leveranciers

Extern kapitaal kan inspiratie geven aan opvolgingsplan familiebedrijf
Cashproblemen bij Pieter Pot: online supermarkt vraagt klanten honderden euro’s over te maken.

Verpakkingsvrije bezorgsupermarkt Pieter Pot vraagt gebruikers om, voordat zij een bestelling, doen alvast een financieel tegoed van 100 tot 500 euro op hun gebruikersaccounts te zetten. Zo wil de supermarkt voldoen aan de wensen van leveranciers, die vooruitbetaald willen worden na een onzekere periode bij het bedrijf. Dat blijkt uit een mail aan klanten van afgelopen donderdag, die in het bezit is van Business Insider.

  • vooruitbetaling met extra tegoed
  • vertrouwen leveranciers dwingt bedrijf tot maatregel

Het bedrijf viel in februari in handen van voedselconcern de Delicatessenfabriek, na een periode van financiële problemen. Nog altijd kampt Pieter Pot met “diverse uitdagingen”, schrijft het bedrijf aan klanten. Eén van die problemen is volgens Pieter Pot de “voorradigheid” van het assortiment. Leveranciers “willen graag vooruit betaald worden voordat zij hun producten aan ons leveren”, schrijft het bedrijf. Leveranciers wensen echter “meer zekerheid (…) na een periode van grote onzekerheid”.

Te weinig cash

Pieter Pot lijkt niet genoeg cash op zak te hebben om aan deze vooruitbetalingen te voldoen. Het bedrijf schrijft in zijn mail pas inkomsten te krijgen “op het moment dat jij als klant de producten van ons koopt”. “Onze inkomsten worden lager doordat klanten minder (kunnen) bestellen door het aantal uitverkochte producten. Zo ontstaat een negatieve spiraal.”

Tegoed bij vooruitbetaling

Het bedrijf vraagt klanten daarom alvast grotere bedragen op hun Pieter Pot-account over te maken, voor zij bestellingen doen. “Met dit voorgeschoten tegoed kunnen wij onze leveranciers betalen en de voorraad aanvullen.” Klanten krijgen als bedankje extra tegoed op hun account, wat oploopt als zij extra storten op hun account.

Bron: Businessinsider.nl

Gerelateerde artikelen