Overheid gaat aanbesteding van opdrachten hervormen

Vier verbeteringen komen in een aangepaste wet.

Er komen klachtenloketten voor alle aanbestedende diensten door overheden. Het stellen van termijnen voor het afhandelen van een klacht over aanbestedingen wordt verplicht. De Commissie van Aanbestedingsexperts – een onafhankelijke landelijke klachtencommissie – krijgt meer macht. Ook wordt de verplichting aangescherpt om de keuze bij een  aanbestedingen te motiveren.

Hierdoor is het voor ondernemers duidelijker waarom ze een opdracht niet krijgen. Ook kunnen ze makkelijker opkomen tegen beslissingen van aanbestedende diensten.

Dit zijn vier maatregelen die het kabinet neemt om aanbestedingen door overheden te verduidelijken. Jaarlijks koopt de overheid voor 110 tot 120 miljard euro aan diensten en producten. Aanbesteding van inkoop is verplicht, maar daarover regent het klachten bij mkb-ondernemers. De klachten komen erop neer dat aanbestedingen niet eerlijk verlopen of dat aanbesteders bij de overheid onder een hoedje spelen met bepaalde aanbieders.

De wet die de overheid hiervoor in het leven wil roepen, moet ook zorgen dat inschrijvers veel sneller duidelijkheid krijgen over hun kansen. Dat geldt ook voor bedrijven die een opdracht winnen. Ze moeten in onzekerheid blijven als de gunning wordt aangevochten door concurrenten.

Gerelateerde artikelen