Operationele excellentie: hoe om te gaan met management paradoxen

Bedrijven staan voor de uitdaging steeds maar weer het juiste product op het juiste moment aan de klant te leveren. Maar klanten worden veeleisender, technologische ontwikkelingen gaan snel, de ene crisis volgt de andere op. Om in dat klimaat te opereren is 'operationele excellentie' nodig.

Dat stelt bijzonder hoogleraar Operational Excellence for services Marcel van Assen vrijdag in zijn oratie aan Tilburg University. Hij zet uiteen hoe organisaties operationale excellentie kunnen bereiken: door bijvoorbeeld strak te sturen op normen en doorlooptijdverkorting.

De volatiliteit en onzekerheid van de huidige markten dwingt managers te snoeien én te groeien, kosten te besparen én te innoveren. Veel westerse managers hebben daar moeite mee. Ze zijn opgegroeid en opgeleid met het idee dat ze moeten kiezen, terwijl de markt hen dwingt te voldoen aan de uitersten van verschillende management paradoxen: doeltreffend én doelmatig zijn (efficiënt én effectief), snel én betrouwbaar, efficiënt én flexibel, kwaliteit én lage kosten bieden, vernieuwen én verbeteren.

In een ‘operationeel excellente’ organisatie kunnen managers wel omgaan met dergelijke schijnbare tegenstrijdigheden, stelt Marcel van Assen. De operationeel excellente organisatie blinkt gelijktijdig op meerdere fronten uit. Het management richt zich niet alleen op plannen, controleren en oplossen, maar ook op het stimuleren van creativiteit en experimenten.

Operationele excellentie betekent volgens Van Assen strak sturen op normen en ‘standaard operating procedures’ hanteren, maar ook ruimte en vrijheid bieden om te experimenteren. Daarnaast betekent het managen van variabiliteit: onnodige variatie elimineren en de overblijvende variatie zo goedkoop mogelijk organiseren en aanpassen.

Doorlooptijdverkorting lijkt bovendien het middel bij uitstek waarmee gelijktijdig aan meerdere klanteisen en wensen kan worden voldaan. Het vereist dat dingen in één keer goed worden gedaan, wat bijvoorbeeld dwingt tot betrouwbare bedrijfsmiddelen en het voorkomen van verspilling.

Prof. dr. Marcel van Assen (1969) is sinds februari 2011als bjizonder hoogleraar Operational Excellence for services verbonden aan de TiasNimbas Business School van Tilburg University en TU Eindhoven. De leerstoel is daar gevestigd door Berenschot Groep B.V. Daarnaast is Van Assen als senior managing consultant bij Berenschot verantwoordelijk voor de advisering rondom Operational Excellence. Ook is hij lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveense beursgenoteerde producent van witgoed in Europa.

Bron: Tilburg University

Gerelateerde artikelen