Online verkoop strop voor grote supers

Verliesgevende e-commerce is voorloper van naderende sanering.

Online boodschappen hebben de grote Europese supermarktketens miljarden aan winst door de neus geboord. Het verzorgen van online bestellingen vraagt meer handelingen, dus arbeid en kosten. De kosten doorberekenen aan klanten durven de supers niet.

Dit blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes. Klanten die zelf hun boodschappen uit het schap halen zijn voor de supers veel goedkoper dan bezorging aan huis. “Niemand durft de servicekosten volledig op het bordje van de consument te leggen”, aldus Johan Geeroms, Risk director van Euler Hermes Nederland.

Daardoor profiteerden supermarkten niet van de omzetstijgingen van 5 procent in de coronacrisis. Zij zagen volgens de onderzoekers het online boodschappen doen exploderen na het uitbreken van de pandemie. De penetratie van e-commerce is opgelopen tot 11 procent van de supermarktomzet.

Daarnaast jaagt online verkoop de concurrentie aan, aldus Euler Hermes. Gemak en service krijgen door online boodschappen doen meer nadruk, terwijl het businessmodel van supermarkten gericht was op prijsconcurrentie. Bedrijven die traag of terughoudend zijn om de digitale transitie te omarmen, verliezen marktaandeel. “Niet alleen aan collega-supers, maar ook aan logistieke nieuwkomers zoals flitsbezorgers”, aldus Geeroms.

Geeroms denkt dat deze veranderingen blijvertjes zijn. “Consumptiegewoonten zijn sinds corona definitief veranderd. Maar de e-commerce in de foodretail ondermijnt de winstgevendheid.”

De dubbele bedreiging (verlies marktaandeel en minder winst) zet retailers ertoe aan om hun e-commerce-activiteiten hoger op de strategische agenda te plaatsen, zo stelt Geeroms. “Denk aan partnerships met bezorgdiensten en investeringen in de logistieke infrastructuur en magazijnautomatisering.”

Als voorbeeld wijst hij naar het Nederlandse Picnic. Fysieke supermarkten heeft dit webbedrijf niet. Klanten bestellen via een app, Picnic bezorgt de boodschappen thuis. De producten regelde Picnic voorheen met inkooporganisatie Superunie. Die samenwerking is voorbij. Dat loopt nu via Edeka. Deze Duitse supermarktketen heeft zich bij Picnic ingekocht. De omzet is vorig jaar verdubbeld naar bijna 500 miljoen euro.

“Zo snel gaat het”, zegt Geeroms. “Maar alle online-supermarkten lijden verlies. Dat kan niet eeuwig doorgaan. Of de klant moet een hogere vergoeding gaan betalen, of de markt krijgt te maken met een sanering.”

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen