Met 5 vreemde betaalmethoden op weg naar cashloze samenleving
Door Richard van Hooijdonk
In 2020 hebben we een wereldwijd ecosysteem van 24 miljard IoT-verbonden apparaten. Dit betekent dat je alles, wat je ook maar kunt bedenken, in de toekomst kunt gebruiken om te betalen. Dan veeg, tik of zwaai je het ding met de chip waar je bankgegevens op staan heen en weer voor een contactloze betaalterminal en klaar is Kees.
Welke nieuwe en soms vreemde contactloze betaalmiddelen zijn er momenteel al in gebruik?
1. Samsung’s CCP maakt contactloze transacties aantrekkelijker
Samsung lanceerde onlangs het contactloze betaalplatform CCP waarmee je in principe elk denkbaar voorwerp kunt veranderen in een contactloos betaalmiddel. Dit betekent dat we binnenkort in staat zijn om te betalen met horloges, sleutelhangers, armbanden of kleding.
Deze van chips voorziene voorwerpen staan in verbinding met je betaalkaart of bankrekening en beheer je met een smartphone app. Hiermee kun je vervolgens geld overmaken, transacties plannen, betaallimieten instellen of de chip deactiveren. Zelfs mensen die geen toegang hebben tot een bankrekening of smartphone kunnen binnenkort profiteren van CCP en komt contactloos betalen ook voor bijvoorbeeld daklozen, vluchtelingen of zelfs kinderen binnen handbereik.
De gebruiker kan zijn chip in een winkel bij een point-of-sale terminal ook opladen met contant geld. Met CCP kun je digitale contante betalingen ook combineren met andere contactloze diensten als vouchers, loyaltypunten en OV-kaarten. Het concept wordt volgende maand door 15.000 Europese klanten getest waarna de service naar verwacht wereldwijd uitgerold wordt.
2. Swish transformeert Zweden binnen vijf jaar in een cashloze samenleving
Net als in Finland, Noorwegen en Denemarken wordt er in Zweden steeds minder met contant geld betaald. Daklozenkrantverkopers, marktkooplieden en kerkcollectanten innen in plaats van munten of biljetten tegenwoordig ook steeds liever elektronisch. De mobiele applicatie Swish werd in 2012 door een consortium van zes grote Zweedse banken geïntroduceerd en wordt nu door meer dan 50 procent van de Zweedse bevolking en 90 procent van de volwassenen onder de dertig gebruikt.
Swish telt momenteel 5 miljoen gebruikers en de voorspellingen zijn dat het Scandinavische land binnen vijf jaar een volledig cashloze maatschappij is. Het elektronische betaalmiddel koppelt een telefoonnummer aan een persoonlijke bankrekening en gebruikers kunnen binnen een paar seconden geld overmaken naar het mobiele nummer van de ontvanger. Swish wordt zelfs gebruikt voor kerkcollectes. Een kerk in Stockholm meldde bijvoorbeeld dat zij het afgelopen jaar 85 procent van hun collectes telefonisch ontvingen.
3. Visa’s betaalzonnebril bewijst dat je met elk ding kunt betalen
Vorige maand lanceerde creditcardgigant Visa tijdens de World Surf League – waarvan het bedrijf ook sponsor is – een nieuw pilotprogramma met een zonnebril waarmee je via een NFC-chip kunt betalen. Het lijkt een doodgewone zonnebril maar in een van de pootjes zit een chip waarmee de drager, door de bril tegen een betaalterminal te houden, een betaling kan doen. De chip wordt vooraf opgeladen en is niet gekoppeld aan een creditcard. Dat betekent dat je binnenkort tijdens een dag aan het strand je portemonnee gewoon thuis kunt laten. Een zonnebril draag je op het strand sowieso veel makkelijker met je mee.
__________________________________________________________________________
Richard van Hooijdonk – Keynote spreker op Financial Systems 2017
Waarom bezoekt u Financial Systems 2017?
+ In een dag inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen op het snijvlak van Finance en IT.
+ Volop kansen om nieuwe innovatieve IT-partners te ontmoeten en te selecteren.
+ Gratis toegang tot presentaties over de nieuwste technologieën binnen uw vakgebied.
+ Kennis uitwisselen en netwerken met vakgenoten over zaken als IoT, Analytics, Big Data.
+ Richard van Hooijdonk, trendwatcher en futurist, geeft een wervelende presentatie.
+ Paul Bessems, pionier en strategisch organisatieadviseur, vertelt u over slim samenwerken met Blockchain organiseren.
Meld u nu gratis aan…
__________________________________________________________________________
Het doel van het pilotprogramma is om te peilen of banken en bedrijven belangstelling hebben voor de nieuwe technologie. Hoewel de bril niet veel meer is dan een gimmick en Visa heeft aangegeven dat zij geen plannen hebben om de bril wereldwijd te lanceren, laten ze hiermee wel zien dat we in de toekomst op eindeloos veel manieren en met allerlei onverwachte voorwerpen kunnen betalen.
4. Dankzij het Chinese Face++ kun je nu ook met je gezicht afrekenen
Gezichtsherkenningstechnologie bestaat al jaren, maar computers maken steeds meer gebruik van deep learning waardoor ze steeds beter worden in herkennen van gezichten. In het belang van zowel het gemak en surveillance ontwikkelt de technologie zich steeds sneller. De technologie is op dit moment zo nauwkeurig dat het in de toekomst alles transformeert. Denk aan politie, transportdiensten, de manier waarop mensen dagelijks met elkaar omgaan en de transacties die in winkels en banken plaatsvinden.
In China maakt men al gebruik van gezichtsherkenningssystemen om toegang te krijgen tot gebouwen, criminelen op te sporen en nu ook om te betalen. De technologie van Face++, een Chinese startup in Beijing, wordt nu al in verschillende apps verwerkt en stelt gebruikers in staat om via Alipay geld over te maken. Ook Didi, de Chinese versie van Uber, maakt gebruik van de Face++ software. Hiermee kunnen passagiers de legitimiteit van de chauffeur controleren. Door middel van een ‘liveness test’ worden de spraak en de gezichtsbewegingen van de chauffeur op 83 verschillende punten gescand.
5. Pizza bestellen en betalen doe je in de toekomst gewoon met je basketbalschoenen
Vorige maand heeft Pizza Hut, in samenwerking met de NCAA (National Collegiate Athletic Association), speciaal voor het populaire jaarlijkse basketbaltoernooi March Madness een reclamecampagne gemaakt. In de reclame zie je dat basketbalster Grant Hill zijn favoriete pizza bestelt door op een speciale knop op zijn Pizza Hut Pie Tops basketbalschoenen te drukken. Hierdoor wordt zowel de Pie Tops app als de geolocatie geactiveerd zodat de drager van de speciale basketbalschoenen in contact komt met de dichtstbijzijnde Pizza Hutvestiging. Zo kan zijn favoriete pizza direct besteld en bezorgd worden.
De Pie Tops schoenen in de reclame zijn trouwens echt. Er zijn van deze basketbalschoenen maar liefst 64 paar gemaakt. Het merendeel van de exclusieve, handgemaakte schoenen is terechtgekomen bij de media, influencers en een paar gelukkige Pizza Hut fans. Meer dan 70 procent van de Pizza Hutklanten bestellen al via mobiele apps, en deze hightech sneakers lijken dan ook de logische volgende stap naar een toekomst van contactloos bestellen en betalen.
Zijn we klaar voor een volledig cashloze maatschappij?
Ook al zijn contactloze betalingen handig, er zijn uiteraard ook uitdagingen. Het aantal gevallen van elektronische fraude neemt exponentieel toe en we moeten ons afvragen of een volledig elektronisch systeem – waarin iedere transactie wordt vastgelegd – onze privacy niet in gevaar brengt. Ook zullen bejaarden of anderen die moeite hebben met nieuwe technologie waarschijnlijk moeilijk kunnen wennen aan deze nieuwe manier van betalen.
Omdat het concept van geld in de toekomst niet langer fysiek maar eerder volledig abstract is, maken sommige onderzoekers zich ook zorgen dat jonge mensen met contactloos betalen eerder geneigd zijn om geld uit te geven dat ze eigenlijk niet hebben. ‘Cash’ is allang geen ‘king’ meer, maar het zal voorlopig ook nog niet volledig verdwijnen. Zelfs als we in de komende paar jaar nauwelijks meer met contant geld betalen duurt het nog wel een tijd voordat onze maatschappij volledig contantloos is. Dit vergt namelijk politieke beslissingen, en die zijn niet van de een op andere dag genomen.
Meer weten? Download gratis het ebook Trends 2017.
Topspreker, trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk biedt inspirerende lezingen over de impact van nieuwe technologie op de manier waarop we leven, werken en ondernemen. Ruim 420.000 mensen bezochten zijn inspiratiesessies in binnen- en buitenland. Bekend van RTL, BNR, VARA/BNN en gastdocent aan Nyenrode en Erasmus universiteit.