Net-congestie hindert elektrificatie wagenpark
Nederlandse bedrijven staan voor aanzienlijke financiële risico’s door netcongestie. Dit probleem belemmert verhuurondernemers, die willen overstappen op elektrische voertuigen, in steden waar zero-emissiezones worden ingevoerd. De situatie wordt urgent, aangezien veel bedrijven niet kunnen voldoen aan de eisen voor elektrische voertuigen vanwege een gebrek aan laadcapaciteit. Daarover schrijft het ANP op basis van de Telegraaf.
- Netcongestie belemmert elektrificatie wagenpark verhuurders
- BOVAG pleit voor ontheffingen voor ondernemers
- Onduidelijkheid over aanvraagproces voor ontheffingen
Aanschaf laadpaal
De aanschafprijs van een laadpaal ligt meestal tussen €500 en €1.500. Dit hangt af van factoren zoals:
– Het type laadpaal (1-fase of 3-fase)
– De uitvoering en functies
– Het merk
Installatiekosten
De gemiddelde installatiekosten bedragen ongeveer €350 exclusief BTW. Dit is inclusief voorrijkosten en klein materiaal. De totale kosten kunnen oplopen, afhankelijk van:
– De afstand tot de meterkast
– Eventuele graafwerkzaamheden (€45-100 per meter)
– Obstakels of moeilijke omstandigheden
Bedrijven moeten rekening houden met mogelijke extra kosten voor:
– Aanpassing van de meterkast
– Dynamic Load Balancing (soms inbegrepen)
– Graafwerkzaamheden (€100-200)
De uiteindelijke prijs hangt sterk af van de specifieke situatie en wensen. Het is raadzaam om meerdere offertes op te vragen voor een nauwkeurige prijsindicatie.
Pleidooi voor ontheffingen en maatwerk
De BOVAG, de brancheorganisatie voor mobiliteit en transport, maakt zich grote zorgen over het probleem van netcongestie. Ze pleiten voor ontheffingen voor ondernemers die willen elektrificeren maar niet kunnen laden. Woordvoerder Stijn Oosterhoff van het ministerie van Infrastructuur bevestigt dat er mogelijkheden zijn voor ontheffingen, mits ondernemers kunnen aantonen dat er sprake is van netcongestie. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Onduidelijkheid over aanvraagproces
Ondernemers staan echter voor een uitdaging: er is onduidelijkheid over wat precies nodig is om een ontheffing aan te vragen. De BOVAG vraagt om maatwerk en duidelijke richtlijnen over de benodigde documentatie. Dit gebrek aan duidelijkheid kan leiden tot vertragingen in de elektrificatie van het wagenpark. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Impact op financiële planning
Voor financieel managers in bedrijven betekent dit dat zij rekening moeten houden met extra kosten en vertragingen bij de overstap naar elektrische voertuigen. Het gebrek aan laadmogelijkheden kan ook invloed hebben op de concurrentiepositie van bedrijven die afhankelijk zijn van duurzame mobiliteit.