Negen tips voor een gezond betaalbeleid
Bedrijven betalen steeds sneller facturen, onder andere door meer gebruik te maken van digitale mogelijkheden. Toch zit er nog veel tijd tussen inboeken, doorsturen, goedkeuren en uiteindelijk betalen van facturen.
De helft van de 147 door Funding Circle ondervraagde ondernemers en financials bij bv’s, vof’s en eenmanszaken neemt al in de eerste week na het verlopen van de betalingstermijn contact op met debiteuren. Ruim de helft van de financials geeft aan dat ze in het hoogseizoen financiële buffers aanleggen om het laagseizoen door te komen, terwijl eenderde de uitgaven tijdens het laagseizoen beperkt.
Lees ook: Ondernemers betalen nog steeds te laat, ondanks strengere wet
Tips van ondervraagde ondernemers/financials voor hun collega’s:
1 Factureer tijdig en correct. Geef bij voorkeur een betalingstermijn van maximaal dertig dagen (de meeste bedrijven doen dit al).
2 Wees pro-actief en wacht niet tot het te laat is. Mocht een factuur niet tijdig betaald zijn, neem dan snel telefonisch contact op.
3 Bekijk je bankrekening elke dag. Een goed financieel overzicht is zeer belangrijk.
4 Onderzoek wat de belangrijkste omzetmaanden zijn voor je onderneming en anticipeer hierop. Een goede voorbereiding is belangrijk en begint al vaak geruime tijd van tevoren.
5 Probeer niet afhankelijk te zijn van een kleine groep klanten of leveranciers. Besteed daarnaast tijd aan je bestaande klanten: zij zijn de beste voorspellers voor je toekomstige inzet.
6 Betaal vakantiegeld per maand uit of spaar het op voor uitbetaling in mei.
7 Doe een beroep op een interne- of externe adviseur bij onvoldoende financiële kennis.
8 Zorg voor een tijdige en correcte btw-aangifte. Succesvolle ondernemers zijn hier zeer alert op.
9 Blijf jezelf bijscholen.