Nederlandse online retail groeit tot 2030 met 700 procent

De groei van de online retailmarkt is omvangrijker en ingrijpender dan verwacht. De omzet van deze markt verveelvoudigt in Nederland met 700 procent tot circa 40 miljard euro tot 2030.

 
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Uit de studie blijkt dat met name twee factoren bepalen welke retailers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de stormachtige online groei binnen de markt: de online capaciteiten en de kwaliteit van de winkel footprint. Alleen door alert te zijn op deze factoren kunnen retailers de concurrentie van  online retail overleven.

Uit de studie blijkt dat sterke online spelers en grote internationale ketens vaak beter in staat zijn een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. Daarnaast bevinden hun fysieke winkels zich traditioneel vaak op relatief goede locaties. “Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde,” vertelt David van der Does, partner bij Roland Berger in Nederland. “Zij worden vaak dubbel geraakt: ze hebben een minder sterke footprint – de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen – en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.”

10 miljard uit fysieke kassa
Ten opzichte van 2012 zal de totale Nederlandse retailmarkt beperkt groeien tot 2030 als gevolg van demografische en economische ontwikkelingen. Het online gedeelte verveelvoudigt echter tot circa 40 miljard euro. Dit is ruim een derde van het totaal. “Er komt circa 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt 10 miljard euro weg uit de fysieke kassa,” aldus Van der Does.

De drijvende krachten achter de groei zijn structureel. Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een mobiele telefoon nam bijvoorbeeld tussen 2010 en 2012 met 193 procent toe.  

Leegstand kan oplopen tot 17 procent
De impact van de explosieve groei op de traditionele, offline, retail is ongekend. De gemiddelde winstgevendheid van fysieke winkels zal zonder maatregelen sterk dalen. Indien winkelruimten niet voor andere functies worden gebruikt, loopt de leegstand op tot 17 procent. “Vastgoedpartijen en overheden kunnen niet meer volstaan met een nauwe focus op het optimaliseren van huurinkomsten en leegstand. Zij zullen ook verder vooruit moeten kijken door huurders actiever te monitoren op online aanwezigheid en de kwaliteit van de gehele winkel footprint. Op die manier worden eventuele problemen tijdig zichtbaar,” aldus Van der Does. “In feite moeten ook zij hun eigen multi-channel strategie ontwikkelen.”

Inspelen op veeleisende consument
Retailers moeten in staat zijn continu de laatste online ontwikkelingen te bieden aan veeleisende consumenten: de nieuwste websitefunctionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, klantenservice, aantrekkelijke en altijd actuele ‘content’, online betaalmogelijkheden en snelle, foutloze logistiek.

Tegelijkertijd moeten winkellocaties bestand zijn tegen verschuivingen in demografie en koopgedrag, bijvoorbeeld door op tijd te bewegen naar aantrekkelijke winkelgebieden. Bovendien moeten de locaties en functionaliteit van winkels aansluiten op het online aanbod, bijvoorbeeld als afhaalpunt of ‘concept store’ die dienen als showroom voor het online aanbod. Zo liet Albert Heijn deze maand weten dat haar supermarkten in Nederland en België een Bol.com afhaalpunt zullen krijgen. Roland Berger adviseert retailers hun winkelfootprint grondig en objectief door te lichten en op tijd in te spelen op veranderingen door bijvoorbeeld winkels tijdig te sluiten, winkeloppervlakten te verkleinen of meer in te zetten op kortlopende huurcontracten. Daarnaast moeten zij voldoende investeren in hun online propositie. Alleen, of met anderen om samen schaalvoordelen te realiseren via platforms, zoals virtuele winkelcentra.

Bron: Roland Berger Strategy Consultants

Gerelateerde artikelen