Nederlandse ondernemer: strategie over toekomst bedrijf is onduidelijk
Dat blijkt uit onderzoek van Teamleader. Slechts 10 procent van het mkb heeft een perfect beeld van wat de volgende stap moet worden. Een kleine groep heeft hier wel een idee van, maar heeft dat beeld nog niet concreet ingevuld (37%).
Tijd om na te denken
Als ondernemer is het belangrijk om duidelijk te hebben waar de managementinspanningen zich op moeten richten. Toch wordt hier door ondernemend Nederland nauwelijks de tijd voor genomen. Bijna de helft van het midden- en kleinbedrijf (47%) denkt hier slechts enkele keren per maand over na, of zelfs nog minder dan eens per maand. 31 procent denkt er wekelijks over na. Voor een kleine groep spoken de toekomstplannen dagelijks door het hoofd (22%). Opvallend is dat maar liefst een kwart nog helemaal geen tijd heeft besteed aan het vormgeven van toekomstplannen.
Als de ondernemers worden gevraagd naar de timing, blijkt dat het weekend voor de meesten heilig is. 89 procent doet het denkwerk over een volgende stap op doordeweekse dagen. Tevens wordt de vrije tijd (ochtenden en avonden) niet besteed aan het creëren van toekomstplannen: ondernemers doen dat voornamelijk tijdens kantooruren (38%).
Jeroen de Wit, oprichter en CEO van Teamleader: “Het is duidelijk dat ondernemers meegaan in de waan van de dag. Herkenbaar, als ondernemer ben je nu eenmaal veel tijd kwijt aan het regelen van randvoorwaarden, brandjes blussen of klanten binnenhalen. Het is zonde dat de overvolle agenda van ondernemers ten koste gaat van de tijd die nodig is om te focussen op de strategie voor de komende jaren. Het digitaliseren van dagelijkse processen kan hier een oplossing voor zijn. Dat geeft ondernemers de ruimte om na te denken over hun volgende stap. Maak daarnaast de wensen en doelen zo snel mogelijk concreet. Dat draagt ongetwijfeld bij aan de succesratio.”
Duco Sickinghe, CEO van Fortino Capital, de investeringspartner van Teamleader, ziet het vaak gebeuren dat ondernemers de volgende stap van hun bedrijf niet helder voor ogen hebben: “Digitalisering is een kans voor ondernemers om hun omzet te verhogen, bezig te zijn met de echte prioriteiten en de kosten substantieel te verlagen. Wie bewust bezig is met de koers van zijn bedrijf, heeft vaak ook al geïnvesteerd in technologie om het bedrijf te versterken. Digitalisering is een pijler voor de toekomst: als tijdrovend werk is geautomatiseerd, rest er meer tijd om na te denken over die volgende stap.”