M&A Awards 2009 ingrijpend verbeterd

In 2009 bestaat het evenement de M&A Awards tien jaar. Een groeiend aantal bezoekers (+400 insiders in 2008) en vele positieve reacties bewijzen het bestaansrecht. Jaarlijks wordt het evenement geëvalueerd en wordt er door organisator Alex van Groningen geïnvesteerd om het evenement te verbeteren. Het evenement is het afgelopen jaar verhuisd van Noordwijkerhout en het Okura naar het Krasnapolsky. Een charity auction is toegevoegd en voor 2009 wordt met name de award procedure ingrijpend verbeterd.

De M&A Awards brengt aan de ene kant de belangrijkste M&A (circa 400) professionals bij elkaar en biedt hen de gelegenheid om bij te praten in een exclusieve ambiance. Aan de andere kant belicht de M&A Awards excellente prestaties op het gebied van M&A, Corporate finance en private equity.

Dat laatste aspect, de verkiezing van de beste deals, adviseurs en financiers, is de afgelopen jaren een steeds belangrijk onderdeel geworden van de M&A Awards. In 2008 is in overleg met professor Hans Schenk gekozen alle 400 bezoekers live hun stem uit te laten brengen op de genomineerden met stemkastjes. De genomineerden kwamen voort uit een websurvey onder 1000 oud bezoekers van de M&A Awards en de CFO Day. Na afloop was er hier en daar wat kritiek op deze procedure. Bij enkele winnaars werden vraagtekens gezet. Een van de opmerkingen was o.a.: “iemand die in een jaar vrijwel geen deals heeft gedaan, ook al is deze persoon populair, zou niet mogen winnen.”

De markt verwacht dat de M&A Awards een getrouw beeld geeft wat er speelt in een jaar. Wie zijn de beste adviseurs en financiers en wat zijn de beste deals? De beste professional, zo blijkt uit onderzoek, moet iemand zijn die in het jaar actief betrokken is geweest bij spraakmakende deals. Het is iemand waarvan de markt zegt, als deze persoon een prijs wint dan is dat volstrekt begrijpelijk en volledig terecht.

De ervaring van 2008 met de stemkastjes wees uit dat, alhoewel er meer stemmen werden uitgebracht en de verkiezing volstrekt transparant was, enkele resultaten niet werden begrepen. Daarom wordt in 2009 de verkiezingsprocedure voor de M&A Awards ingrijpend verbeterd. Na uitgebreid overleg met diverse experts is besloten om een andere aanpak te gaan hanteren.

Met ingang van 2009 zal een jury, een groep van circa honderd experts, de genomineerden en winnaars aanwijzen van de M&A Awards. De experts zijn insiders die minimaal tien jaar succesvol werkzaam zijn in de wereld van M&A, corporate finance en/of private equity en betrokken zijn bij de grootste en meest aansprekende deals. Het zijn gezaghebbende professionals die de markt door en door kennen. In vrijwel alle gevallen betreft het de mensen uit de top. De mening van deze groep geeft een maximale zekerheid dat de uitslagen een betrouwbaar beeld vormen.

De uitreiking van de M&A Awards vindt 17 december 2009 in Krasnapolsky in Amsterdam plaats. Het evenement bestaat dan tien jaar. Wilt u lid worden van 100 leaders in Dutch M&A, corporate finance en/of private equity? Ga naar LinkedIn en zoek onder ‘search groups’ op 100 opinion leaders in Dutch M&A.

Gerelateerde artikelen