Meer concurrentie voor contactloos betalen in EU

Retailbedrijven krijgen meer keus in aanbieden contactloos betalen

Volgens een bericht van de Europese Commissie heeft Apple voorgesteld om andere leveranciers van mobiele portemonnees toegang te geven tot betalingsmogelijkheden middels Near Field Communication (NFC) op iPhone’s binnen de EU. Het voorstel van de Amerikaanse techreus is bedoeld als antwoord op een antitrustonderzoek van de Europese Commissie tegen Apple. De EC beschuldigt Apple er namelijk van de concurrentie op de markt voor contactloos betalen via de mobiel op oneigenlijke wijze te beperken.

  • Apple reageert op EU-antitrustonderzoek met voorstel voor gedeelde NFC-toegang aan concurrentie
  • EC zoekt feedback op Apple’s 10-jarig NFC-voorstel in EU
  • Google Pay kan profiteren van Apple’s NFC-concessie

Het voorstel van Apple aan de EU moet 10 jaar gelden en zou geen beperkingen opleggen aan betalingen in winkels buiten de EU. Apple kan een boete krijgen van 10% van zijn wereldwijde jaaromzet als het de toezegging niet nakomt.

Als andere bedrijven hun eigen NFC-betalingsfuncties mogen aanbieden, kan dit een stimulans zijn voor de hele sector

Markconsultatie gezocht door EC

Intussen is de EC op zoek naar feedback over het voorstel van Apple. Op dit moment hebben Apple Pay en Apple Wallet exclusieve toegang tot de NFC-betaalfuncties van de iPhone. Deze exclusiviteit heeft Apple Pay en Apple Wallet geholpen om de mobiele portemonnee-industrie te domineren. Als andere bedrijven hun eigen NFC-betalingsfuncties mogen aanbieden, kan dit een stimulans zijn voor de hele sector, omdat andere mobiele portemonnees vechten om het gebruikersaandeel van Apple in de EU.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Volgens sommige experts zal Google Pay in 2024 32,5% van de gebruikers van mobiele proximity-betalingen in de VS gebruiken, een aandeel dat in de EU waarschijnlijk vergelijkbaar is. Experts wijzen er op dat vooral deze concurrent zal profiteren van het voorstel. Verwacht wordt dat Apple Pay 53,8% van de gebruikers van NCF betalingen in de VS zal behouden.

Klantenloyaliteit Apple

Ondanks de mogelijkheid om gebruikers te verliezen aan andere mobiele portemonnees, zal het beëindigen van NFC Apple Pay in de EU mogelijk niet al te veel pijn doen. Apple heeft doorgaans namelijk een extreem loyale klantenbasis, vooral onder jongere generaties. Volgens een onderzoek van Piper Sandler uit maart 2023 is Apple de beste betaalapp voor tieners: 42% van de tieners in de VS had de mobiele portemonnee de afgelopen maand gebruikt. Hoe groot het gebruik van Apple Pay in de EU onder jongeren is, is niet bekent.

De kosten die een retailer moet betalen voor een NFC-betaling kunnen variëren afhankelijk van de betalingsprovider en de specifieke betalingsoplossing die wordt gebruikt. Rabobank’s Tap to Pay-service rekent €0,02 per transactie bovenop de tarieven van Rabo SmartPin. De kosten voor Apple Pay of Google Pay zijn niet duidelijk. De post waaronder de kosten voor een betalingssysteem moeten worden geboekt, kan afhankelijk zijn van het type bedrijf en de boekhoudmethode die wordt gebruikt. In het algemeen worden deze kosten geboekt onder de categorie ‘bankkosten’ of ‘administratiekosten’.
Gerelateerde artikelen