Kosten optimaliseren versus kosten besparen

Kosten besparen of kosten optimaliseren?

De traditionele antwoorden op dalende winstmarges, zoals kostenbesparingen, de overstap naar goedkopere leveranciers of prijsverhogingen zijn in 2024 niet meer voldoende. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête Global finance trends survey door Protiviti onder CFO’s. Volgens de onderzoekers zullen deze maatregelen op lange termijn negatieve effecten hebben als ze worden geïmplementeerd zonder rekening te houden met toekomstige implicaties.

  • finance teams kunnen scherper inkopen door beter data-analyse klantengedrag
  • oude inhouse IT-systemen vervangen door outdoor SaaS
  • CFO’s en finance teams willen kosten optimaliseren in plaats van kosten besparen

Volgens het onderzoek geven de ondervraagde CFO’s aan in 2024 voorkeur te geven aan ‘kostenoptimalisatie’: de kosten worden wél verlaagd maar dat mag niet leiden tot nadelige neveneffecten (zoals bijvoorbeeld het verlies van waardevolle handelspartners, het verlies van talent en klant-ontevredenheid en klantvertrek).

Overstappen naar SaaS

In plaats van overhaaste kostenbesparingen willen toonaangevende CFO’s en finance-teams in 2024 op zoek naar ‘optimalisatiemogelijkheden’. De ondervraagden geven namelijk aan dat zij zich willen focussen op het plaatsen van toptalent, het onderhandelen over lagere prijzen met de belangrijkste leveranciers en het overstappen van lokaal geïnstalleerde automatiseringssoftware in eigen beheer naar SaaS-oplossingen (waarmee de maandelijkse kosten dalen). Deze activiteiten zullen volgens de financieel bestuurders structurele besparingen opleveren, zonder dat de activiteiten worden belemmerd die voor inkomsten zorgen.


Optimaliseer uw financiële strategie op de jaarlijkse FM Dag 2024 in Bussum! Ontmoet op woensdag 17 april gelijkgestemde finance controllers en hoger financieel management, deel uw inzichten en ontdek de nieuwste trends in uiteenlopende sessie door inspirerende sprekers en presentaties. Uiteraard is er aan het einde van de dag een afsluitend drankje voor effectvol netwerken. Klik hier voor aanmelding voor FM Dag in ’t Spant in Bussum.

Scherpere inkoop door klantendata

Ook willen CFO’s regelmatige analyses maken van het veranderende klantengedrag zodat prijzen fijnmaziger en dynamischer aangepast kunnen worden. Daarmee worden inkomsten in moeilijke klantsegmenten geoptimaliseerd waarmee winstmarges worden gehandhaafd in de veerkrachtigere segmenten en regio’s.

Kostenoptimalisatie

In het het onderzoek van Protiviti geven CFO’s hoofdzakelijk drie mogelijkheden voor kostenoptimalisatie:

1. Analyse van inkoopuitgaven: Geavanceerde data-analyse en procestools helpen inkoopteams kansen te identificeren. Door effectiever gebruik te maken van de inkoopkracht van de organisatie kan werkkapitaal beter worden ingezet.

2. Beheersing van technologiekosten: Hierbij wordt een scan gemaakt waarmee bestaande applicaties (‘legacy-applicaties’) en de bestaande technologische infrastructuur tegen het licht worden gehouden om vervolgens te bepalen welke kunnen worden stopgezet zodra nieuwere technologie-investeringen operationeel zijn.

3. Organisatorische beoordeling: Dit omvat het beoordelen van de mogelijkheden van elke afdeling voor kostenbesparingen wanneer bedrijfsprocessen opnieuw worden ingedeeld, worden geautomatiseerd en worden afgestemd op het streefmodel.


Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

 

Gerelateerde artikelen