Komt een belegger op de koffie (1)
Een serie blogs over strategisch waardemanagement.
Koffiebedrijf Douwe Egberts is terug op de Amsterdamse beurs. Na zeven jaar afwezigheid keert het bedrijf onder de vlag van JDE Peet's terug met een notering. Douwe Egberts – JDE Peet's – verkoopt koffie en thee in meer dan honderd landen, voornamelijk aan supermarkten, webwinkels en horeca. Daarnaast heeft de onderneming een aantal koffieketens, waaronder het Nederlandse Coffee Company.
Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.
Eigenaar investeringsbedrijf JAB heeft Douwe Egberts samengevoegd met onder andere het Duitse Jacobs, Super Group uit Singapore en het Amerikaanse Peet's. DE maakt nu deel uit van een koffiegigant die na Nestlé de grootste is in de wereld en ook eigenaar is van theemerk Pickwick en koffiemerken Senseo, L'Or en Tassimo. Dit fusiebedrijf draaide vorig jaar een omzet van 6,9 miljard euro. Daarop behaalde het een winst van 585 miljoen euro.
12 Juni 2012 vond de vorige notering van DE plaats – een jaar later was het beursavontuur van DE weer voorbij toen het werd opgekocht door de Duitse investeerder JAB. Hoe lang het nu duurt weet geen mens… weinig bedrijven zijn zozeer tot vennootschappelijke handelswaar verworden als DE – en de grootaandeelhouders vonden het nu een uitgelezen moment om te cashen. De marktwaarde van JDE Peet's was bij de beursgang 15,6 miljard euro. In totaal werden 22 miljoen nieuwe aandelen geplaatst – de opbrengst hiervan werd gebruikt om de schuld te verlagen. Daarnaast verkochten bestaande aandeelhouders (zoals JAB, Acorn en het Amerikaanse Mondelez) nog eens 50 miljoen aandelen.
Koffiedik gekeken
De belegger die nu instapt moet zich daarom afvragen: Is dit koffiedik kijken? Er zijn ten minste twee kanttekeningen bij te maken. In de eerste plaats: er wordt vaak gezegd dat de beurs is losgezongen van de werkelijkheid. Dat zou ook nu kunnen. Of wellicht veegt de beurs al die miljarden op, die de centrale banken in de economie pompen om de crisis te dempen. Of beide tegelijk! En als dan de harde economische realiteit terugkeert, kan dat leiden tot ongekende koersdalingen.
Een tweede kanttekening: DE belooft haar aandeelhouders groei. De omzet moet op de middellange termijn jaarlijks met drie tot vijf procent stijgen. Om dat te bereiken wil het bedrijf onder andere meer koffiezaken openen in China en uitbreiden in de VS. Interessant, maar ongewis, alleen al vanwege de 'social distancing' opgave. Ook wil het bedrijf overnames doen om te groeien; immers, de wereldwijde markt voor koffie en thee is nog steeds relatief gefragmenteerd. Zowel koffie- als theebedrijven staan op de radar van het bedrijf.
Naast de omzetgroei moet ook de komende jaren de winst omhoog. Het concern mikt op een stijging van de ebit met vijf tot acht procent Daarbij wil het bedrijf 50 tot 60 procent van de winst uitkeren. Ambitieus. Zeker daar waar de kosten – investeringen zoals overnames, inrichtingen, herstructureringen – ruimschoots voor de baten – kostenbesparingen zoals synergie, inkoop, logistiek – uitgaan. De vraag is of de kasstroom deze ambitie kan dragen.
Dat brengt mij bij de 'greater fool theory'… maar dat staat in deel 2.
Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.