Klein toeristenhotel het meest gevoelig voor Airbnb
Hoteliers concurreren in toenemende mate met verhuurders van woningen. In hotels worden jaarlijks 30 miljoen nachten doorgebracht. Dat aantal groeit licht.
Het aantal geboekte nachten via platforms als Airbnb groeit veel sneller. Door toename van het aanbod, grotere bekendheid bij gasten en het wegnemen van barrières kan de grens van 10 miljoen overnachtingen al in 2018 zijn bereikt. Vooral kleine toeristenhotels in steden zijn vatbaar voor die extra concurrentie. In de zakelijke markt ondervinden hotels vooralsnog minder druk.
“De huidige dominante positie van hotels in de markt voor overnachtingen is vanwege de opkomst van de deeleconomie minder vanzelfsprekend. Hotels zijn echter ook in staat om te profiteren: door hun eigen unieke dienstenaanbod en door slimme samenwerkingsverbanden af te sluiten die meeliften op de groei van de deeleconomie” stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Bouw, Vastgoed en Hotellerie.
Aantal deelovernachtingen kan ruim verdubbelen
In zeven jaar tijd is het aanbod op Airbnb dat van de grootste hotelketens ruim voorbijgestreefd. De piek is nog niet bereikt en de grens van 10 miljoen overnachtingen is in 2018 haalbaar. Van de Nederlanders heeft 1 procent zijn woning al wel eens verhuurd en 6 procent is hier toe bereid.
Tot op heden is het verhuren van woningen vooral een Amsterdams fenomeen en blijft het aanbod op andere populaire plekken nog achter. De bekendheid bij toeristen neemt verder toe en draagt bij aan betere bezetting. Van de Belgische en Franse toeristen heeft slechts 3 procent het afgelopen jaar particuliere accommodatie gehuurd, bij Duitsers en Engelsen ligt dit al op 7 procent. Eenduidige regelgeving verkleint de barrières voor gasten en verhuurders.
Ongelijk speelveld wordt langzaam geëffend
Hotels ondervinden oneerlijke concurrentie door gebrekkige regelgeving en handhaving rondom toeristische verhuur van woningen. Die situatie verandert geleidelijk. Gemeenten en de Belastingdienst maken nadrukkelijker werk van het innen van toeristen- en inkomstenbelasting bij particuliere verhuurders. Het ongelijke speelveld wordt daardoor langzaam geëffend. Tegelijkertijd halen heldere spelregels de verhuur uit het grijze circuit. Dit geeft huurders en verhuurders meer vertrouwen om deel te nemen, waardoor het een nog serieuzere concurrent voor hotels wordt.
Toeristenhotels in eerste instantie het meest vatbaar
Hotels die zich vooral op toeristen richten en niet over een toplocatie en bijzonder pand beschikken, zijn gemiddeld genomen het meest vatbaar. Zakenhotels ondervinden nu nog minder last, maar platforms als Airbnb stellen veel in het werk om hun aanbod en dienstverlening ook beter aan te laten sluiten bij de zakelijke gast. Hotels zien zich genoodzaakt om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen