Kiss, ja natuurlijk!

Kiss, iedereen wil het, maar niemand doet het uit zichzelf. Kiss staat natuurlijk voor "Keep It Simple Stupid" en niet voor de rockgroep.

Als iemand “KISS” roept , weet je dat je het kennelijk te ingewikkeld hebt gemaakt. Het is een kunst om zaken zo simpel mogelijk te houden. Als je iets moet uitleggen is het kennelijk niet simpel genoeg.
Als je efficiënt aan iets nieuws wilt werken, verdient het aanbeveling om een aantal basisregels aan te houden.

Basisvormen

De creatieven onder ons zijn vaak degenen die iets nieuws initiëren. Vaak willen zij hun klant verrassen. Maar je kunt alleen verrassen als je de doelgroep grondig hebt bestudeerd, de behoefte aan jouw oplossing hebt gepeild, een marketingplan hebt bedacht en een financier hebt. En dat zijn nog maar een paar voorwaarden. En dan nog kan het gevaarlijk zijn van conventies af te wijken. Vermijd dus verrassingen, tenzij daar expliciet om is gevraagd.

Basistekens

Maak de overgang naar een nieuw product of nieuwe versie niet te groot: dat vergroot je kans van slagen. Vernieuwing van bestaande en nieuwe zaken roepen weerstanden op en dat werkt contraproductief. 
Denk bijvoorbeeld aan een nieuw model auto met dertig nieuwe knoppen op het dashboard. Is voor jou leuk, maar je partner kan  letterlijk en figuurlijk de weg kwijtraken. Als je van een dieselauto met gemiddeld navigatiesysteem overgaat naar een Tesla is dat scherm in de vorm van een tablet wennen. Voor jou is dat okee, maar je forceert je partner het ook te leren. En luistert je partner naar jouw aanwijzingen? Remedie: in overleg vernieuwen om de participatie zo groot mogelijk te maken.

Basisafspraken, verwerp extra wensen

Als je een projectplan maakt, zorg dan dat jij, je teamleden en opdrachtgevers zich daar aan houden. Jouw valkuil als projectmanager is te luisteren naar de opdrachtgever en wijzigingen uit te voeren, terwijl het project nog niet is afgerond en succesvol is opgeleverd.
Managers hebben de neiging om nadat het plan is goedgekeurd met extra wensen te komen. Als het een correctie op fouten betreft, dan moet je die honoreren. Als je tussentijdse wijzigen accepteert, kan je project onbeheersbaar worden en dat wil je niet. Dit fenomeen heet scopecreep. Daarnaast zijn er technieken zoals Daily standup, agile en scrum die worden gebruikt om je project te managen. Is het een klein project: verspil geen tijd aan tijdschrijven. Zie deel 1 van deze serie.

Wist je dat 76% van de bedrijven aangeeft dat digitale tools de onderlinge samenwerking significant bevorderen? Het Rapport voor zakelijke en financiële synergie laat zien hoe een goede samenwerking tussen finance, hr, marketing en sales tot duurzame groei leidt, zelfs als de budgetten beperkt zijn. Dit rapport biedt je alle inzichten en strategieën die je nodig hebt om je bedrijf klaar te stomen voor de wereld van morgen.

Basis Ontwerpcyclus

Werken volgens het Prince 2 principe voor grote projecten is standaard, maar probeer zoveel mogelijk je afspraken in het projectplan te volgen. Bij de afsluiting van een project is het gebruikelijk de exercitie van ‘Lessons learned’-evaluatie uit te voeren. 
Bijna niemand doet dat. Om ‘Lessons learned’ effectief te kunnen gebruiken zou je bijvoorbeeld na elke opgeleverde fase of bereikte milestone kunnen evalueren in plaats van aan het eind van een project.  Hieronder vind je de reden waarom je dat beter kunt doen. Zorg wel dat je de ‘Lessons learned’ vastlegt, zodat ze ook bij volgende projecten gebruikt kunnen worden..

Ontwerp geen tegennatuurlijke zaken

Eigenlijk is dat een open deur. Ontwerpen kun je zien als een project. Bij een projectoplevering volgens het boekje zou je na oplevering een sessie ‘Lessons learned’ moeten houden met je projectleden. Maar het gebeurt nooit! 
Waarom? Het is tegennatuurlijk. Dit zijn een paar redenen:
1.    Het project is afgesloten
2.    Het project is door de klant afgenomen
3.    Het volgende project staat alweer klaar
4.    De orde van de dag roept en (wederom)
5.    Niemand heeft er zin in ????
“Zonder eenvoud geen participatie.”

Dit waren de vorige afleveringen:

Tijdschrijven, ja of nee?

Ga je dit lezen?

6 nadelen van sneller werken

11 voordelen van sneller werken

Verslaafd aan inefficiëntie

Nieuw is niet altijd beter

7 Voorbeelden van verborgen kosten
 

André Salomons is enthousiast over efficiency verbeteringen in processen. Iedere stroomlijning van processen draagt bij aan het realiseren van Fast Close. Hij is auteur van het boek Van Slow Close naar Fast Close, docent Fast Close bij Nive Opleidingen en IFBD, softwaremaker en blogger. Hierin blogt hij over Fast Close, SharePoint en reizen.