Keith Starmer weg als Britse premier; ruimte vrij voor heraansluiting EU?

Met een nieuwe premier kan een nieuw lidmaatschap weer op de agenda komen.

Keir Starmer stapt op als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zal aanblijven als premier totdat een nieuwe partijleider zijn ambt overneemt. Dat zal nog even duren, maar interessant is de vraag of het land onder een nieuwe leider weer aansluiting zoekt bij de EU.

Er zijn verschillende voorstellen en politieke bewegingen die pleiten voor een nauwere relatie met de EU of zelfs voor hernieuwd EU-lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar gaven Britse bedrijven aan terug te willen naar de EU.

Uit recent onderzoek blijkt dat de Brexit de Britse economie 6 tot 8 procent van het BBP heeft gekost. Schattingen tonen aan dat het vertrek uit de EU het Verenigd Koninkrijk jaarlijks tot wel 100 miljard pond aan economische groei en gemiste investeringen kost.

Er is echter geen officieel regeringsplan om opnieuw toe te treden tot de EU. De huidige regering van Keir Starmer streefde naar een “reset” van de relatie met de EU. Daarbij gaat het om minder handelsbelemmeringen en afspraken over regelgeving en grenscontroles.

Heraansluiting bij de EU staat niet op de agenda. De Britse regering zei niet terug te willen naar de interne markt van de EU en geen terugkeer naar het vrije verkeer van personen.

Gerelateerde artikelen