Kansrijke nieuwe cloudapplicaties van Oracle

Meer wendbaarheid en datagedrevenheid door de toepassing van nieuwe, intelligente cloudappicaties.

Partnerbijdrage van:

Bedrijven zijn in de afgelopen jaren en masse overgestapt van ‘on premise’ software naar software in de cloud. De komende jaren zullen in het teken staan van nieuwe, intelligente cloudappicaties. Oracle neemt hierin het voortouw met Oracle Fusion Cloud Applications.

Marktverstoringen zijn er in vele vormen, variërend in impact en duur. De verstoring als gevolg van digitale transformatie heeft een grote impact en is van lange duur. De huidige pandemie heeft een enorme impact gehad, terwijl de duur onzeker blijft. Hoe het ook zij, verandering als gevolg van disruptie blijft een aanhoudende uitdaging. Het betekent dat bedrijven wendbaarder, schaalbaarder en veerkrachtiger moeten zijn dan vroeger.

Veel bedrijven zien dit ook in. Ze voeren hun digitale transformatie versneld door om wendbaarder te worden en beter datagedreven beslissingen te kunnen nemen. Cloud computing speelt hierbij een belangrijke rol. Immers: werknemers moeten op het juiste moment toegang hebben tot de juiste gegevens om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Tegelijkertijd nemen het volume en de snelheid van gegevens in een ongekend tempo toe – in de afgelopen vier jaar zijn er meer gegevens gegenereerd dan in de afgelopen 40 jaar. Onderzoeksbureau IDC voorspelt een tienvoudige groei van data tot 2025, grotendeels gedreven door apparaten en sensoren.

De gegevensstroom die bijna overal vandaan komt, is een potentiële bron van nieuwe inzichten en datagedreven beslissingen. Voorwaarde is uiteraard wel dat die data kunnen worden verwerkt en geïnterpreteerd. De combinatie van cloud computing en software die gebruik maakt van de vele data waar bedrijven over kunnen beschikken, biedt daarom veel perspectieven, stelt bijvoorbeeld Frank Della Rosa, research director Software as a Serve (SaaS) and Cloud Software van IDC. Hij verwacht veel van een nieuw soort intelligente cloudtoepassingen, die zeer geschikt zijn voor bedrijven die moeten inspelen op snel veranderende marktomstandigheden.

Dit soort toepassingen zal sterk worden aangepast aan de verwachtingen van gebruikers, stelt Della Rosa. En die gebruikers verwachten dat deze toepassingen makkelijk in het gebruik, krachtig en efficiënt zijn. Dus uiteraard moeten ze in de cloud draaien, en als een service worden aangeboden zodat ze makkelijk kunnen worden op- en afgeschaald. Ze moeten bovendien open zijn, zodat integratie met andere hard- en software vereenvoudigd wordt, ze moeten gegevens uit silo’s kunnen combineren, en partners in het ecosysteem in staat stellen de mogelijkheden van de kernapplicatie uit te breiden om aan specifieke branche- of bedrijfseisen te voldoen. Daarnaast moeten dit zeer ‘slimme’ softwarepakketten zijn, uitgerust met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML), die het mogelijk maken allerlei data snel te identificeren, binnen te halen en te analyseren. En ze moeten een consumentachtige, responsieve interface hebben, die gebruikersadoptie aanmoedigt en een snellere time-to-value biedt.

In het rapport Oracle Innovation Manifests in a New Generation of Cloud Applications van IDC schetst Della Rosa drie soorten van dit nieuwe type SaaS- en cloudapplicaties. Alle drie zijn het vaak volledige platforms, die een heel ecosysteem van bedrijfsapplicaties ondersteunen. De drie zijn:

1. Toepassingen die door werknemers worden gebruikt om superieure klantervaringen (CX) te leveren. Voorbeelden zijn selfservice, callcenters, field service, verkoop en marketing, en digitale handel. Deze systemen zijn een belangrijke voorwaarde voor de digitale transformatie.

2. Informatiegerichte toepassingen om gegevens te verzamelen en analyseren. Deze toepassingen leveren gegevens voor andere systemen. Een goed voorbeeld is een ERP, waartoe meerdere gebruikers toegang hebben en dat meer bedrijfskritische workloads ondersteunt dan de meeste bedrijfsapplicaties.

3. Toepassingen die real-time analyse- en voorspellingsmogelijkheden bieden. Deze systemen zijn van cruciaal belang voor de uitvoering van een digital-first strategie en om superieure gebruikers- en klantervaringen te garanderen. Een voorbeeld is het Customer Intelligence Platform (CIP) van Oracle (waarover verderop meer), waarmee uniforme klantprofielen worden opgesteld door gegevens uit verschillende interne systemen en externe bronnen te integreren met behulp van openbare API’s die de integratie vereenvoudigen.

Oracle Fusion Cloud Applications
Oracle Fusion Cloud Applications is een voorbeeld van deze nieuwe generatie van cloud-applicaties. De hele suite van Oracle Fusion Cloud Applications is gebouwd op cloud-native architectuur en is doordrenkt met innovatieve technologieën die de time-to-value verkorten. De applicaties maken gebruik van geavanceerde datamanagementmogelijkheden om grote hoeveelheden gegevens in realtime te verwerken. Ze delen een gemeenschappelijk onderliggend platform dat klanten en ecosysteempartners kunnen gebruiken om Fusion Cloud Applications te verbinden, uit te breiden en te verrijken met dezelfde tools en frameworks die door Oracle-ontwikkelaars worden gebruikt.

Customer Intelligence Platform
Oracle’s Customer Intelligence Platform brengt gegevens van klanten uit allerlei bronnen samen om een enkel, gecombineerd klantprofiel op te bouwen in front-office en back-office bedrijfsprocessen. Klanten krijgen een reeks attributen toegewezen, sommige op basis van eigen gegevens, sommige die afkomstig zijn van derden. Ook kunnen voorspellingen over het klantgedrag worden gedaan op basis van die gegevens, met behulp van AI en machine learning. CIP maakt geavanceerde segmentatie mogelijk en biedt een 360-gradenbeeld van de klant. CIP kan goed worden geïntegreerd met andere Oracle-producten, waaronder Oracle Data Cloud en Oracle CX-applicaties voor reclame- en marketingdoeleinden gedurende de hele ‘customer journey’, desgewenst in real-time. Gebruikers kunnen het systeem ook raadplegen om klanten te vinden die aan specifieke kenmerken voldoen, zodat ze nieuwe potentiële klanten op het spoor kunnen komen.

Kunstmatige intelligentie en machine learning
Oracle innoveert al enkele jaren met AI en machine learning. Oracle-applicaties zijn verrijkt met ingebouwde intelligentie in de vorm van robotic process automation (RPA), conversational AI en digitale assistenten. Deze technologieën komen samen in één overkoepelend analytics-platform.

Met de overname van DataFox voegde Oracle een cloudgebaseerde AI- en ML-engine voor datagestuurde beslissingen toe. DataFox extraheert voortdurend gedetailleerde gegevens over meer dan 9 miljoen bedrijven en voegt daar jaarlijks nieuwe bedrijven aan toe. Bedrijven, van grote ondernemingen tot MKB-bedrijven, gebruiken DataFox om accounts te prioriteren, prospects te identificeren, leads te verrijken en CX-gegevens te harmoniseren.

In combinatie met Oracle Sales Cloud hebben gebruikers de optie om handmatig een account te selecteren om automatisch verrijkte DataFox-gegevens (firmographics en signalen) te krijgen. Verkooporganisaties profiteren van rijke bedrijfsinzichten, waaronder slimme gespreksonderwerpen die mogelijk worden gemaakt door in-the-moment account intelligence. AI en ML zijn nodig om de enorme toevloed van gegevens te begrijpen en, wanneer ze worden ingebed in traditionele verkoopprocessen, om te zetten in wendbare workflows die sales in staat stellen snel te handelen.

Wanneer DataFox geïntegreerd wordt in een applicatie zoals Supplier Intelligence, worden inkoopgegevens gemonitord en kunnen attributen automatisch worden ingevuld, wat leidt tot centralisatie van leveranciersrecords met verbeterde gegevenskwaliteit en -consistentie. Het zoeken, aanmaken en registreren van leveranciers is nog nooit zo eenvoudig geweest. Gebruikers kunnen leveranciersbestanden bovendien makkelijk bijwerken, bijhouden en verrijken met slimme matching en risico-analyses uitvoeren op leveranciers.

IoT en Blockchain
Oracle’s IoT- en blockchain-oplossingen leveren real-time tracking-informatie en analytische inzichten voor klanten in uiteenlopende industrieën en businesscases. Veel klanten gebruiken Oracle IoT Cloud-technologie in combinatie met Oracle Fusion Cloud Applications, terwijl anderen het als een standalone-oplossing gebruiken en de technologie integreren in bestaande maatwerk- en third-party applicaties.

In allerlei sectoren bieden voorspellende mogelijkheden een hoge toegevoegde waarde, om te beginnen rond onderhoud en operationele zichtbaarheid in productiefaciliteiten. Sensoren informeren applicaties dat apparatuur waarschijnlijk defect zal raken. En in plaats van te wachten op een storing, kunnen technici preventief ingrijpen om stilstand te voorkomen voordat er gevolgen zijn voor de orders van klanten.

Supply chain tracking met behulp van Oracle IoT Cloud biedt kritieke informatie over de beweging van materialen door het productieproces en de supply chain. Upstream- en downstream-vlootbeheer is nauwkeuriger met realtime logistieke gegevens, waardoor constante monitoring van locatie en conditie van inkomende materialen en zendingen van klanten mogelijk is. Met deze directere koppeling tussen productie en consumptie zullen bedrijven niet meer zo afhankelijk zijn van prognoses en kunnen ze mogelijk overstappen op een realtime consumptiemodel. In combinatie met AI zouden sensorgegevens het voorspellingsproces kunnen transformeren.

Oracle blockchain-oplossingen stellen klanten in staat om producten door de supply chain te volgen op een gedistribueerd grootboek om het vertrouwen in zakelijke transacties te vergroten, beter zicht te krijgen op het leveranciersnetwerk, de levering van producten en de uitvoering van contracten te versnellen en de klanttevredenheid te verbeteren. Oracle’s business-ready blockchain-applicaties verminderen barrières voor de adoptie van blockchain en bieden directe zakelijke voordelen voor klanten door het vertrouwen en de transparantie in hun bedrijfsnetwerk te verbeteren en hun supply chains te transformeren.

Praktijkvoorbeelden

Enkele voorbeelden van het gebruik van Oracle Fusion Cloud Applications in de praktijk:

– Een grote wereldwijde fabrikant van apparatuur ging een partnerschap aan met Oracle om een centraal platform op te zetten met behulp van Oracle Fusion Cloud Applications inclusief Cloud ERP Service. Het resultaat omvatte een veilige, stabiele, enterprise-grade field operations-oplossing, die een consolidatie van het personeelsbestand mogelijk maakte, automatisering van facturering en rapportage, en aanvraagbeheer inclusief wereldwijd beheer van leveranciersgegevens.

– Een groot telecombedrijf wendde zich tot Oracle om te helpen bij het beheer van haar klanten, waaronder klantenwerving en -behoud. Oracle’s Customer Intelligence Platform werd geïmplementeerd om accountgegevens uit tientallen interne en externe bronnen te consolideren om een eenduidig klantprofiel te creëren. In combinatie met historische transactie- en interactiedata was de verkooporganisatie in staat om een 360-graden beeld van de klant te bereiken. En om de nauwkeurigheid en snelheid van segmentatie en klantinzichten te verhogen en daarmee nieuwe verkopen te stimuleren en de klantentrouw te verhogen.

– Een middelgrote fabrikant van industriële componenten had behoefte aan meer inzicht in de beschikbaarheid van eindproducten. Met Oracle Cloud ERP en SCM geïntegreerd met Oracle IoT, was het bedrijf in staat om producten in realtime van de productielijn te volgen en verzendtransacties te automatiseren. Het voorraadbeheer en het daaropvolgende logistieke proces werden verbeterd, wat ook leidde tot een verhoogde klanttevredenheid.

– Een groot vastgoedbedrijf werkte samen met Oracle om een portal te ontwerpen met Oracle Service and Engagement om de frontoffice en backoffice te verbinden, zodat het bedrijf activiteiten kon standaardiseren, automatiseren en centraliseren. De analytische mogelijkheden namen toe, en aangesloten makelaars konden beter worden ondersteund in hun verkoopacties.

– Een groot productiebedrijf dat de energiedienstensector bedient, zocht een technologische oplossing voor het beheer van correctief en preventief onderhoud van haar machines gedurende de gehele levenscyclus. Het bedrijf besloot een Oracle-oplossing te implementeren die het mogelijk zou maken om alle bedrijfsprocessen op het gebied van resourcing, activiteiten en facturering op één geïntegreerd platform te beheren: Field Service en ERP-applicaties van Oracle, die samen een uniform platform vormen voor het beheer van klanten, asset management en field service-activiteiten.

Download hier de whitepaper van Oracle: Hoe word je wendbaar, schaalbaar en veerkrachtig?

Gerelateerde artikelen