Just Eat… Your Heart Out! (deel 2)

Just Eat takaway gebruikt de verkoopopbrengst van aandelen om schulden af te lossen. Dat is niet wat het eerder had beloofd.

Aanleiding voor de huidige reorganisatiegolf onder techbedrijven (waaronder Meta, Amazon, DoorDash, Lyft) zijn de onzekere economische omstandigheden. Investeerders zijn terughoudend geworden en consumenten geven minder uit vanwege de hoge inflatie. Ook speelt de snel gestegen rente de technologiebedrijven parten. Daardoor zijn toekomstige winsten minder waard. En er is het gevaar van hogere rentekosten bij herfinanciering.

Just Eat Takeaway, dat onlangs door de slechte beursprestaties uit de AEX degradeerde, was op zijn piek met ruim 17 miljard euro een grote speler op Beursplein 5, maar is nu nog slechts circa 6 miljard waard. De aandeelhouders zijn niet blij.
Heel opportunistisch zet Just Eat Takeaway nu – na een eerdere vacaturestop op het hoofdkantoor – in op kostenreductie en verhoging van de winstgevendheid. Het schrapt 170 banen bij de klantenservice. De reorganisatie is ‘essentieel’ om de klantenservice efficiënter te maken, schrijft het bedrijf in de mededeling. Natuurlijk.

Eerder zwarte cijfers
Vandaar dat de koers van Just Eat Takeaway in september omhoogschoot toen het bedrijf meedeelde dat het eerder zwarte cijfers zou schrijven dan verwacht. De maaltijdbezorger heeft in de kosten gesneden, onder meer door te vertrekken uit landen waar het marktleiderschap ver weg was. Ook moet de ontslagronde het AEX-bedrijf ‘helpen op weg naar winstgevendheid’. Verder probeert Just Eat Takeaway zijn inkomsten op te voeren.

Zo moeten restaurants in Nederland sinds afgelopen zomer een hogere commissie betalen (die ging van 5 naar 7, naar 9 en nu 14 procent!) Why care?! Daarbij zijn veel techbedrijven in de coronatijd te hard gegroeid – en dat tempo lijkt niet makkelijk vol te houden. Just Eat Takeaway werd in recordtempo de op één-na-grootste maaltijdbezorger ter wereld. Maar het bedrijf kan deze groei niet bijbenen. Prestaties blijven achter. ‘Deliver’ mag dan een kernwaarde zijn, maar niet overtuigend. Ook in die groei school opportunisme.

Waarderingen gedaald
Just Eat Takeaway verkocht in augustus 2022 zijn 33%-belang in de Braziliaanse branchegenoot iFood aan Prosus. De technologie-investeerder betaalt daarvoor 1,5 miljard euro, plus een nabetaling van maximaal 300 miljoen euro. Ruim een jaar geleden sloeg Just Eat Takeaway nog een bod van 2,3 miljard euro af op zijn belang in iFood. Dat vond het bedrijf toen te laag. Sindsdien zijn de waarderingen in de sector hard gedaald. Just Eat Takeaway leverde dit jaar bijvoorbeeld twee derde van zijn beurswaarde in, waarmee het een van de slechtst presterende aandelen is binnen de Amsterdamse hoofdindex.

Eerder beloofde Just Eat Takeaway de helft van de verkoopopbrengst terug te geven aan de aandeelhouders. Dat plan is veranderd: het bedrijf gaat er zijn schulden mee aflossen. Door de gestegen rente zijn technologiebedrijven uit de gratie bij beleggers. Zo kost het aandeel Just Eat Takeaway zo’n 25 euro, waar dat in oktober 2020 nog bijna 110 euro was. En dus is Just Eat Take Away blij met de 1,5 miljard die de verkoop van de iFood-aandelen opbrengt. Daardoor is Just Eat Takeaway ‘een goed gefinancierd bedrijf’, en dat is volgens topman Groen in deze marktomstandigheden een ‘magnifiek voordeel’.

Een mooie dialoog:
“Ben jij een opportunist?”
“Alleen als het zo uitkomt.”
Dat is om te lachen als het in casu niet om te huilen was.

 

Door Leo van de Voort (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Exit Fantoomtrots) en Frank Roos (eigenaar van positioneringsbureau Roos & van de Werk).
Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies.

 

Gerelateerde artikelen