Jaarcongres Credit Management 2005: ‘Vakgebied moet pro-actiever worden’
Bas van Werven haalde nog eens wat recente onderzoeksgegevens aan. De Nederlandse betalingsmoraal is, nou, niet goed, om het vriendelijk te stellen. ‘Maar ja, is dat vreemd als de meerderheid van de ondernemingen in ons land de strategische keuze maakt om zo lang mogelijk te wachten betalingen doen. Maar ondertussen wel hun eigen afnemers zo snel mogelijk willen laten betalen.’ Nee, niet echt dus.
Bidden
Er is een hoop verbeterd op het gebied van credit management in de afgelopen jaren, concludeerden de verschillende aanwezigen en sprekers op het congres. Nick Wilson, directeur van het Engelse Credit Management Research Centre zei het zeer treffend: ‘Tien jaar geleden bestond credit management uit leveren, een rekening sturen en vervolgens bidden.’ Wilson hield een pleidooi voor het naar voren halen van credit management. ‘Het hoort niet thuis aan de achterkant. Credit management kan zoveel meer zijn dan een middel om zo snel mogelijk betaald te krijgen. Wie het slim inzet, kan er veel klanttevredenheid mee winnen. En zelfs nieuwe klanten krijgen.’ Op de vraag van Van Werven wie van de aanwezige organisaties er op die pro-actieve wijze met credit management omging, waren er nauwelijks vingers te zien.
Workshops
Op het congres konden diverse workshops worden gevolgd, waarin organisaties uit de eerste hand hun ervaringen deelden met de deelnemers. Zo vertelde T-Mobile dat sinds het callcenter niet meer beloond wordt op basis van het aantal nieuwe klanten, maar op basis van het aantal betálende nieuwe klanten, er duidelijke verbeteringen zijn gerealiseerd. Na de diverse workshops vertelde CFO Mark Dekker van Delft Instruments het verhaal achter de delisting van het bedrijf. ‘De balansverhouding was op een gegeven moment zo slecht, dat alle banken hun kredietfaciliteiten stopzetten. Dat was even flink slikken. Maar creëerde ook de ruimte om zaken héél anders te gaan aanpakken.’ Het jaarcongres eindigde met de bekendmaking van de winnaar van de Credit Management Award 2005. Die eer viel Getronics ten deel. De volgende tien bedrijven waren genomineerd. Lees hun verhaal door op de naam te klikken. Zorgverzekeraar CZ De Telefoongids Free Record Shop Getronics Kappa Packaging Koninklijke Ten Cate Mn Services Publicis Groep Stork Food & Dairy Systems Van Diepen van der Kroef Advocaten Presentaties (in Powerpoint).
- Jouke van der Veer, Corporate Express Benelux
- Nick Wilson, Credit Management Research Centre UK
- Nick Wilson, Credit Management Research Centre UK
- Mark Dekker, Delft Instruments
- Jeremy Helmer, Stork Food & Dairy Systems
- John van Drunen, T-Mobile
- Erik van Tongeren, MN Services
- Arthur van der Kroef, Van Diepen Van der Kroef Advocaten
Bekijk de foto’s van het Jaarcongres Credit Management 2005